Dieta po cesarce. Jak wzmocnić organizm?

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0

Cesarskie cięcie to, mimo, iż postrzegane często jako wygodniejsza alternatywa dla porodu siłami natury, poważny zabieg. Organizm potrzebuje po nim czasu na dojście do siebie. Pomóc w tym może także odpowiednia dieta, która wzmocni, odżywi organizm i doda sił. 

Cesarka to nie przelewki!

Ilość cesarskich cięć wykonywanych na życzenie ciągle rośnie. Wiele kobiet wybiera CC ze strachu przed porodem naturalnym, uważając, że jest to dobra, wygodniejsza alternatywa. Niekoniecznie tak musi być. Cesarka to jednak poważna operacja wykonywana na powłokach brzusznych, po której następuje (często bolesny) okres rekonwalescencji. Organizm potrzebuje czasu na dojście do siebie i do pełnej sprawności.

Oprócz postępowania zgodnie z zaleceniami lekarza, należy wziąć pod uwagę dostosowanie diety do zaistniałych okoliczności. Bardzo często mamy po cesarce zaczynają stosować dietę polecaną dla kobiet karmiących, podczas gdy w czasie dochodzenia do siebie po operacji należy raczej zmienić jadłospis na taki dla osób przechodzących rekonwalescencję.

Po co zmieniać dietę po cesarce?

Można pomyśleć, że to fanaberia, że przecież dieta cudów nie zdziała, wystarczy jeść „normalnie”. Cóż, nie do końca tak jest. Wszystko zależy co oznacza owo „normalnie”. Po cesarskim cięciu organizm musi się zregenerować, a ponieważ małe dziecko potrzebuje mnóstwo uwagi, najlepiej, jeśli jego mama dojdzie do siebie jak najszybciej.

Wbrew pozorom dieta może bardzo pomóc (albo – zaszkodzić – jeśli jemy niezdrowo) w powrocie do formy. W tym okresie należy organizm wesprzeć dostarczając mu odpowiednich składników odżywczych, które wpłyną na szybszą regenerację. To, co jemy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie, na funkcjonowanie, na stan nie tylko fizyczny, ale i psychiczny. Warto zadbać o to, co ląduje na naszym talerzu w tym szczególnym okresie.

Czego nie jeść?

Warto zacząć od tego, czego nie wolno jeść po cesarskim cięciu (pomijając fakt, że najlepiej nie jeść tego w ogóle…). Z pewnością koniecznie trzeba wyeliminować wszelkie fast foody, słodycze, słodzone napoje, a także żywność wysoko przetworzoną i zawierającą szkodliwe tłuszcze. Lepiej nie przygotowywać sobie też potraw smażonych, ale postawić raczej na gotowanie na parze, pieczenie.

Dobrze zrezygnować także z kofeiny, czyli kawy oraz napojów energetycznych, a także potraw, które mogą powodować wzdęcia, jak rośliny kapustne i strączkowe, a także napoje gazowane.

Co jeść po cesarskim cięciu?

Jadłospis po cesarskim cięciu musi zawierać jak najwięcej produktów wartościowych, odżywczych. Powinna być to dieta zdrowa (absolutnie nie odchudzająca), dostarczająca witamin i minerałów. Warzywa i owoce to nasi przyjaciele w tym okresie, podobnie jak pełnoziarniste produkty zbożowe czy wysokiej jakości źródła białka.

Na te składniki warto zwrócić szczególną uwagę:

  • Żelazo – to jeden z najważniejszych składników, jakie należy sobie zapewnić po ciąży, ponieważ właśnie wtedy, po porodzie, następuje jego niedobór. Żelazo najlepiej przyswaja się z produktów zwierzęcych. Najlepsze jest czerwone mięso, a także wątróbka, kurczak czy indyk. Oprócz mięsa składnik ten znajdziemy w jajach, burakach, orzechach, pestkach, warzywach zielonych. Jest to jednak tak zwane żelazo niehemowe, które, aby mogło się wchłonąć, należy połączyć z produktami zawierającymi witaminę C. Żelazo zawierają także ryby (dorsz, łosoś, śledź).
  • Wapń – warto dostarczać sobie także tego składnika z dobrych jakościowo źródeł. Wapń znajdziemy oczywiście w mleku i jego przetworach – serach, jogurtach, twarogach, maślankach, kefirach… Roślinne źródła wapnia dobre dla kobiet po porodzie to orzechy i zielone warzywa.
  • Białko – trzeba także pamiętać o wysokiej jakości białku – dobre mięso, nabiał, jajka czy ryby powinny zagościć w diecie po porodzie.
  • Woda – jest ważna! Nie wolno zapominać o tym, co pijemy. Odpowiednia ilość płynów przyjmowana w ciągu dnia uchroni przed odwodnieniem. Warto wypijać przede wszystkim wodę, a unikać dosładzanych soków czy napojów.
Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki