Przygotowania do ciąży – kwas foliowy

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 4
iStock_000003771244Large

Kwas foliowy jest bardzo ważny w okresie przed ciążą oraz w początkowej fazie ciąży. To jeden z najważniejszych składników wpływających na prawidłowy rozwój dziecka. Jego niedobór może mieć tragiczne skutki, wliczając w to poważne wady rozwojowe. Warto włączyć go do swojej diety jeszcze zanim zaczniemy starać się o malucha.

Kwas foliowy – dlaczego tak ważny?

Przygotowania do ciąży obejmują mniejsze lub większe modyfikacje stylu życia – rzucenie palenia lub pozbycie się kilku nadprogramowych kilogramów. Niemal każda przyszła mama zaczyna także łykać kwas foliowy, czyli witaminę B9. Jest to składnik niezwykle ważny szczególnie przed ciążą i na samym jej początku. Dlaczego? Otóż jego funkcja to regulacja wzrostu i funkcjonowania komórek – jest potrzebny w procesie syntezy białka, czyli podstawowego elementu ich budowy. W trakcie zapłodnienia w organizmie matki powinna znajdować się odpowiednio duża ilość kwasu foliowego, aby wspomóc prawidłowe kształtowanie się organów wewnętrznych dziecka. Składnik ten wpływa także pozytywnie na rozwój noworodka.

Skutki niedoboru

Niedobór kwasu foliowego może okazać się tragiczny w skutkach. Witamina ta zapobiega wystąpieniu wad rozwojowych u dziecka. Przeciwdziała bowiem uszkodzeniu tzw. cewy nerwowej. Jest to zawiązek układu nerwowego, z którego powstaje mózg i rdzeń kręgowy. Nieprawidłowości w rozwoju tego obszaru mogą doprowadzić do rozwoju wad, m.in. bezmózgowia czy przepukliny oponowo-mózgowej. Są to choroby często uwarunkowane genetyczne, którym kwas foliowy może zapobiec.

Gdzie można go znaleźć?

W produktach spożywczych kwas foliowy nie występuje w czystej postaci, ale jako tzw. foliany, które ludzki organizm przetwarza na kwas foliowy. Te produkty to:

  • zielone warzywa, np. szpinak, bób, szparagi, brukselka, brokuły, sałata, kapusta,dreamstimefree_90008
  • owoce cytrusowe,
  • wątróbka,
  • warzywa strączkowe np. soja, groch, fasola,
  • drożdże,
  • otręby pszenne,
  • orzeszki ziemne,
  • sery.

Suplement diety jednak niezbędny

Najczęściej dieta jednak nie wystarczy, trzeba zacząć przyjmować kwas foliowy w postaci tabletek. Dzieje się tak, ponieważ produkty spożywcze podczas obróbki termicznej tracą ten ważny składnik. Co więcej, foliany nie są w całości przyswajalne przez ludzki organizm. Najpierw są rozkładane do przyswajalnego kwasu foliowego, jednak podczas tego procesu połowa z nich zostaje utracona. Wobec tego najlepiej przyjmować kwas foliowy w postaci suplementu diety. Dzienna dawka to:

  • dla kobiety planującej ciążę 0,4 mg,
  • do końca I trymestru zazwyczaj proponuje się dawkę od 0,4 do 1 mg, jednak warto skonsultować się najpierw ze swoim ginekologiem,
  • jeśli urodziło się dziecko z wadą cewy nerwowej dawkę zwiększa się nawet do 4 mg,
  • dla kobiet chorych na cukrzycę lub przyjmujących leki przeciwpadaczkowe dawka kwasu foliowego powinna być także odpowiednio zwiększona po konsultacji z lekarzem.

Stosowanie preparatów z kwasem foliowym powinno się zacząć, gdy tylko zaistnieje ryzyko zajścia w ciążę, nawet jeśli nie jest planowana, ale może się zdarzyć. W innym przypadku przyjmowanie kwasu foliowego wystarczy rozpocząć na 3 miesiące przed zapłodnieniem. To ważne, ponieważ wady wrodzone powstają bardzo wcześnie. Zdarza się więc, że kobieta na tym etapie jeszcze nie wie, że jest w ciąży.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki