Witaminy i minerały w diecie kobiet w ciąży

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
vitamins

Witaminy i minerały to bardzo ważne składniki odżywcze – niedobór (a w wielu przypadkach także i nadmiar) może powodować problemy ze zdrowiem. O odpowiednią ich podaż w diecie powinien dbać absolutnie każdy, ale istnieją takie okresy, w których jest to szczególnie wskazane. Takim okresem jest ciąża, podczas której dostarczanie witamin i minerałów jest ważne nie tylko dla zdrowia i samopoczucia przyszłej mamy, ale także dla rozwoju dziecka.

Uważaj na to, co jesz                 

To, co jemy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, wagę, samopoczucie. Dobre jedzenie może pomóc zwalczyć lub spacyfikować choroby, podnieść odporność, sprawić, że będziemy mieć więcej energii i chęci do działania. Jedzenie śmieciowe, mało wartościowe, pełne pustych kalorii, mocno przetworzone – wręcz przeciwnie. Spowoduje, że będziemy chorować częściej, czuć się i wyglądać gorzej. Może też wywołać pewne groźne choroby.

W trakcie ciąży odpowiedni jadłospis ma ogromnie duże znaczenie. Pomaga kobiecie wzmocnić organizm w tym trudnym czasie, dodaje jej energii, odżywia, ale też przyczynia się do zdrowego rozwoju dziecka. Pamiętaj więc, że to, co jesz, kiedy się spodziewasz, nie jest tylko twoją sprawą, ale ma też wpływ na zdrowie maluszka. Bardzo ważne w tym wszystkim są witaminy i minerały, które należy organizmowi dostarczać każdego dnia.

Niektóre z nich bez żadnego problemu można w odpowiedniej dawce dostarczyć z pożywieniem – i to, a nie łykanie tabletek, powinno być priorytetem. Inne, niestety, są problematyczne i zalecana jest ich suplementacja. Dawkę i rodzaj suplementu zawsze warto skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. Trzeba też pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminy i minerały wzrasta kiedy spodziewamy się dziecka.

Witaminki, witaminki…

  • Witaminy z grupy B

Wpływają na proces przemiany materii, wchodzą w skład enzymów, a gdy jest ich za mało odczuć to może układ krążenia i układ nerwowy. Spowoduje to także nieprawidłowości w trawieniu. Te witaminy znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, orzechach, pestkach.

  • Kwas foliowy, czyli wit. B9

To bardzo, ale to bardzo ważna witamina wśród tych z grupy B. Prawdopodobnie najczęściej suplementowana podczas ciąży, ale też i przed nią. Pomaga bowiem w rozwoju układu nerwowego dziecka. Znajdziemy ją m.in. w żółtkach, soi, pietruszce (natce), soczewicy, szpinaku.

  • Witamina E

Jej rolą jest ochranianie komórek i naczyń krwionośnych. Jest bardzo ważna podczas ciąży, o czym świadczy zapotrzebowanie, które w tym okresie wzrasta aż o 50%. Gdzie znajdziemy witaminę E? Przede wszystkich w tłustych rybach (choćby popularnej makreli), ale też orzechach – migdałach, a także pestkach dyni i słonecznika.

  • Witamina C

Jest bardzo ważna dla przyswajania żelaza, ale jej niedobór może negatywnie odbić się na układzie nerwowym dziecka. W ciąży warto uważać także i na jej nadmiar – ten wywołuje z kolei nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Klasycznym źródłem wit. C są cytrusy, ale dobrym źródłem jest także pomidor, mango, gotowana biała kapusta, kiwi, czarna porzeczka, jarmuż.

  • Witamina A

Jest ważna w procesie rozwoju wzroku, ale także i skóry. Dobrym jej źródłem jest szpinak, ale też suszone morele pietruszka, marchewka. Jednym z lepszych źródeł jest także wątróbka, ale tej raczej nie poleca się kobietom w ciąży.

  • Witamina D

Witamina D idzie w parze z wapniem – jest absolutnie konieczna dla jego przyswajania, co sprawia, że kości dziecka rozwiną się prawidłowo. Zapotrzebowanie na nią w czasie ciąży wzrasta aż o 100%. Znajduje się ona w rybach, grzybach oraz jajkach.

Moc minerałów

  • Jod

Niestety wcale nie tak łatwo zapewnić sobie odpowiednią dawkę z pożywienia. Szczególnie w czasie ciąży, kiedy zapotrzebowanie na jod wzrasta! Jod znajdziemy w rybach, owocach morza, ale też w jodowanej soli. Jeśli chodzi o dziecko, jod może pomóc zapobiegać przedwczesnemu porodowi
i obumarciu płodu, a także wpływa na rozwój mózgu, płuc. Gdy jest go za mało wzrasta ryzyko niedorozwoju umysłowego. Zazwyczaj zaleca się jego suplementację.

  • Żelazo

Kolejny minerał, przy którym często wskazana jest suplementacja. Szczególnie, jeśli jesz mało (lub w ogóle) mięsa. Znajdziesz je bowiem przede wszystkim właśnie tam, a także w rybach i żółtkach (aby lepiej się wchłaniało, warto zadbać o dodanie odpowiedniej dawki witaminy C). Przyjmując żelazo zapobiegamy niedokrwistości (która często występuje u kobiet w ciąży), a także niedorozwojowi umysłowemu u dziecka. Jest ważne przy budowie czerwonych krwinek.

  • Cynk

Warto o nim pamiętać, ponieważ zapewnia zdrowy rozwój i wzrost dziecka w łonie matki. Cynk znajduje się w mięsie, pestkach słonecznika, razowym, ciemnym pieczywie, jajkach.

  • Wapń

Wapń to pierwiastek, dzięki któremu zapobiegamy osteoporozie, ale też gwarantujemy zdrowy rozwój kości, zębów dziecka i jego układu nerwowego. Oczywiście w czasie ciąży zapotrzebowanie wzrasta (o 30%). Gdzie go znaleźć – to wie pewnie każdy. Jego źródła to produkty mleczne, mleko, ale też migdały czy sezam lub fasola. Uwaga – do jego wchłaniania niezbędna jest odpowiednia podaż witaminy D3.

  • Magnez

Jest dobry m.in. dla naszych mięśni – zapobiega skurczom czy drętwieniu. Oprócz tego reguluje ciśnienie, wpływa na kości i zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu. Znajdziemy go m.in. w kakao, banany, kasza gryczana, pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki