Witamina D – dlaczego jest taka ważna?

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
vitamind

O tym, że jest ważna, wiemy wszyscy. Nie wszyscy jednak potrafimy wytłumaczyć, skąd takie zapotrzebowanie naszego organizmu na tę „słoneczną” witaminę. Sprawdźmy!

Zalety witaminy D

Witamina D, a dokładniej D3 to jedna z bardziej przyjaznych człowiekowi witamin – jej towarzystwo w zasadzie nie powinno nam się znudzić (praktycznie nie można jej przedawkować, jeśli nie stosujemy suplementacji). Pytanie, jakie korzyści z jej obecności odnosi nasz organizm? Prawdopodobnie trudno zliczyć je wszystkie, dlatego wskażemy jedynie te najważniejsze.

Wśród jej zalet wymienia się:

  • utrzymywanie odpowiedniego poziomu wapnia i fosforu, poprawę ich wchłaniania oraz zapobieganie utraty wraz z wydalanym moczem,
  • utrzymywanie silnych i zdrowych kości oraz zębów,
  • zapobieganie krzywicy,
  • wzmacnianie systemu odpornościowego,
  • działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne,
  • stymulowanie układu krążenia,
  • wzmacnianie systemu nerwowego,
  • wzmacnianie systemu mięśniowego,
  • ułatwianie spalania tłuszczu.

Mówiąc zaś najprościej – witamina ta oddziałuje korzystnie praktycznie na cały nasz organizm.

A co, gdy jej zabraknie?

Warto jednak wiedzieć, że witamina D to nie tylko dodatkowy pakiet korzyści dla naszego organizmu, ale wręcz niezbędny element, umożliwiający jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jej niedobór może prowadzić do wystąpienia licznych dolegliwości, takich jak chociażby :

  • bóle kostno-mięśniowe,
  • skurcze mięśni,
  • problemy z chodzeniem,
  • bezsenność,
  • wypadanie włosów,
  • osłabienie,
  • problemy z koncentracją,
  • biegunka,
  • wymioty,
  • utrata apetytu,
  • nudności,
  • niesmak i pieczenie w jamie ustnej,
  • wzmożone pragnienie,
  • częste oddawanie moczu,
  • nadmierne pocenie się,
  • świąd skóry,
  • bóle głowy,
  • bóle oczu, zaburzenia widzenia, a nawet poważnych schorzeń.

Znajdziemy wśród nich np.:

  • częste przeziębienia,
  • obniżoną odporność,
  • krzywicę,
  • osteoporozę,
  • choroby przyzębia,
  • otyłość,
  • depresję,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • niedoczynność tarczycy,
  • nowotwory (np. piersi, prostaty, jelita grubego)
  • insulinooporność, cukrzycę typu I,
  • choroby sercowo-naczyniowe,
  • stany zapalne jelit,
  • zespół metaboliczny,
  • przyspieszony proces starzenia się.

Tym bardziej zaskakuje fakt, że nie dbamy wystarczająco o obecność owej cennej witaminy w naszym organizmie. Z licznych badań wynika, że jej niedobór jest wręcz nagminny – może dotyczyć aż 80% populacji na naszych szerokościach geograficznych (chodzi tu szczególnie o miesiące jesienno-zimowe).

Skąd ją czerpać?

Warto wiedzieć, że witamina D jest nie tylko składnikiem odżywczym, ale także hormonem, a to oznacza, że pozyskujemy ją nie tylko z pożywienia czy suplementów diety, ale także – wytwarzamy samodzielnie, przy wsparciu promieniowania słonecznego. To cenne źródło, bowiem ilość witaminy D dostarczana wraz z pożywieniem (znajdziemy ją np. w jajkach, mleku, produktach mlecznych, dojrzewających serach, olejach rybnych, tłustych rybach – jak np. łosoś, makrela, pstrąg, miecznik, tuńczyk, sardynki, wątróbkach, pełnotłustym nabiale) nie jest dostateczna.

Przyczynę tego stanu rzeczy wskazać bardzo łatwo: niewystarczająco zbilansowana dieta (http://staraniowy.pl/dieta-podstawa-staran-o-zdrowa-ciaze/), nazbyt przetworzona żywność, pozostawiające wiele do życzenia procesy produkcyjne. Szacuje się jednak, że aż 90% witaminy D jest syntezowane w skórze poprzez wspomnianą już ekspozycję na promienie słoneczne. To właśnie dlatego tak ważne jest codzienne przebywanie na świeżym powietrzu (gdy promienie słoneczne padają na skórę, organizm wytwarza witaminę D z cholesterolu, a wystarczy na to niecałe pół godziny na słońcu dziennie!)

Ważna dla kobiet w ciąży i dzieci

O odpowiednią dawkę witaminy D w organizmie zadbać powinny w szczególności kobiety ciężarne – jej niedobór ma niekorzystny wpływ zarówno na przyszłą mamę, jak i jej dziecko.

Może skutkować takimi schorzeniami, jak (u matki):

  • nietolerancja glukozy,
  • cukrzyca ciążowa,
  • rzucawka przedporodowa,
  • krótszy czas trwania ciąży,
  • konieczność zakończenia ciąży drogą cesarskiego cięcia,
  • bakteryjne zapalenie pochwy.

W przypadku płodu istnieje spore ryzyko:

  • zaburzenia procesu kształtowania się układu szkieletowego,
  • obniżonej masy kostnej u dziecka,
  • rozmiękania potylicy,
  • krzywicy,
  • zaburzenia w rozwoju zawiązków zębowych.

Jak zauważają specjaliści, negatywne skutki niedoboru słonecznej witaminy mogą dać o sobie znać także w przyszłości, powodując np. zwiększone ryzyko chorób alergicznych, astmy czy cukrzycy dziecięcej. Rekomendowana przez specjalistów dawka witaminy D dla kobiet ciężarnych to 37,5–50 µg na dobę. Przyszłe mamy muszą jednak pamiętać, że jeśli w ich przypadku konieczna jest suplementacja, musi się ona odbywać pod kontrolą lekarza prowadzącego – w tym szczególnym okresie żadnych suplementów nie należy włączać do diety samodzielnie!

Zanim zajdziesz w ciążę…

To jednak nie wszystko. Jak się okazuje, witamina D jest ważna także dla tych, którzy dopiero starają się o dziecko. W ostatnim czasie coraz dobitniej wskazuje się na niebagatelne znaczenie witaminy D dla odpowiedniego funkcjonowania układu rozrodczego – zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Zauważono bowiem, że witamina ta jest ważnym związkiem, odpowiedzialnym za właściwe funkcjonowanie procesu spermatogenezy, a całkiem możliwe, że oddziałuje również na dojrzewanie, ruchliwość, liczbę i morfologię plemników oraz wspomaga produkcję testosteronu. W przypadku kobiet zauważa się związek miedzy niedoborem witaminy D w organizmie, a występowaniem zespołu PCOS i mięśniaków macicy, które to schorzenia mogą stać na drodze do zapłodnienia. Suplementacja witaminy D może też pomóc w zaburzeniach wzrostu pęcherzyków jajnikowych i owulacji.

———-
Warto profilaktycznie wykonać badanie krwi, które oceni, czy cierpimy na deficyt witaminy D i podpowie, czy w naszym przypadku nie jest konieczna suplementacja w postaci tabletek witaminowych. Jest to szczególnie zalecane w przypadku osób, które mają na co dzień utrudniony dostęp do bezpośredniego światła słonecznego, np. długo przebywają wewnątrz zamkniętych pomieszczeń. Jak wskazuje Polski Instytut Żywności i Żywienia, zalecana dawka witaminy D w przypadku osoby dorosłej to ok. 5 µg dziennie, w przypadku niemowląt– 20 µg, dzieci do 9 r. ż. – 15 µg, zaś młodzieży i osób po 60 r. ż. – 10 µg.
Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki