Stres w ciąży – jak sobie z nim radzić?

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
ciąża i stres

„Stres” to, zdaje się, jedno z słów-kluczy jeśli chodzi o nasze społeczeństwo. Obawiamy się, jesteśmy straszeni jego konsekwencjami, ale jednocześnie jest już tak powszechny, że czasem bardzo łatwo przychodzi bagatelizowanie lub ignorowanie go. Choć ciąża powinna być okresem błogiego spokoju, przyszłe mamy mają często sporo powodów do stresu. Jak sobie z nim poradzić?

Czym jest stres?

Stres, dzięki temu że dotyczy tak wielu osób, jest zwany „chorobą cywilizacyjną”. Jednak mimo powszechności tego zjawiska, wiele osób nie potrafi powiedzieć czym on dokładnie jest, jakie objawy na niego wskazują i, przede wszystkim, co grozi nam kiedy pozostajemy przez dłuższy czas pod jego wpływem. Pisząc o stresie trzeba podkreślić przede wszystkim, jak ważny wpływ umysł ma na ciało. To dwa byty bardzo ściśle ze sobą związane. Kłopoty psychiczne, nerwy, złość, tłumione emocje mogą (i bardzo prawdopodobne, że w końcu to zrobią) manifestować się za pomocą różnych bardzo fizycznych dolegliwości. Tak samo stres – ma bardzo „namacalny” wpływ na nasz organizm.

Stres to reakcja naszego organizmu na różnego rodzaju wyzwania, jakie przed nim stawiamy. Zarówno te fizyczne, jak i umysłowe. Reakcja ta polega na postawieniu organizmu w stan gotowości, szybsze działanie, szybsza adaptacja do nowych warunków, tryb „walki”. W umiarkowanym nasileniu, kiedy nie jest ciągły, stres to zjawisko, które wcale nie musi być negatywne. Pomaga wręcz radzić sobie z wyzwaniami. Problem pojawia się, kiedy stresorów (czynników generujących stres) mamy zbyt wiele, a stres staje się stanem przewlekłym.

Skąd stres w ciąży?

Kobiety w ciąży, ze względu na swój stan i dobro dziecka powinny unikać stresu, napięcia i negatywnych emocji. W idealnym świecie ciąża to czas spokoju, wyciszenia, równowagi. Niestety, żyjemy w świecie, w którym ciężko to osiągnąć. Przyszłe mamy są narażone na stres w pracy i poza nią. Denerwuje nas szef, martwimy się na zapas o zdrowie dziecka, o to, jak przebiegnie poród, o finanse, o swoją przyszłość… Powodów generujących napięcie może być bardzo wiele. Oczywiście zdenerwowanie się lub martwienie raz na jakiś czas jest całkiem normalne i ciężko wyeliminować to w stu procentach. Gorzej, jeśli przez całe 9 miesięcy mama nie może ani na chwilę poczuć się rozluźniona. Taki stan może nawet negatywnie wpłynąć na dziecko.

Jak sobie z nim radzić?

Metod walki ze stresem jest wiele. Na początku niektóre z nich mogą wydawać się dziwne czy wydumane, ale jeśli mamy duży problem z wyciszeniem się – warto spróbować. Jednak zanim zabierzemy się do zwalczania skutków, dobrze jest ustalić przyczynę i się jej przyjrzeć. Żadna technika relaksacyjna, spacer po lesie, czy ciepła kąpiel nie dadzą długofalowych elektów, jeśli równocześnie nie będziemy się starać dotrzeć do źródła problemu i zadziałać właśnie tam. W ekstremalnych przypadkach może być potrzebna pomoc specjalisty – psychoterapeuty.

Jakie metody wyciszenia i uspokojenia można rozważyć?

  1. Odpowiedni oddech
    Niby nic, a można się bardzo zdziwić jak potrafi być pomocny. Kiedy czujemy, że zaczyna nas obezwładniać stres, na początku warto zamknąć oczy i po prostu kilka minut głęboko pooddychać (zazwyczaj, na co dzień, oddychamy za płytko): wdech – 4 sekundy, wydech – 6 sekund.
  2. Sen
    Sen jest ogromnym sprzymierzeńcem zdrowia. Pozwala się regenerację i jest (co oczywiste) świetną metodą na odpoczynek. Idealnie byłoby wysypiać się dobrze w nocy, spać około 8 godzin. Szczególnie wtedy, kiedy przeżywamy trudny okres. W podbramkowych sytuacjach przyda się też drzemka w trakcie dnia.
  3. Kontakt z naturą
    Spacer po lesie, chwila odpoczynku w parku – cokolwiek, co sprawi że wyjdziemy z domu
    i przez chwilę pobędziemy na łonie natury to wspaniały pomysł. Pozwoli odstresować, zrelaksować się. To niestety bardzo niedoceniany sposób na poprawę jakości życia. Tymczasem obecność zieleni potrafi zdziałać cuda!
  4. Nowe hobby
    W walce ze stresem może pomóc też zaangażowanie się w nowe hobby – takie, które pozwoli na chwilę wyłączyć się i skupić na czymś zupełnie innym. Mogą to być modne ostatnio kolorowanki dla dorosłych, albo decoupage, haftowanie… Cokolwiek, co sprawi, że nasz umysł odpocznie i przestawi się na trochę inny tryb, skupi na czynności wymagającej od nas zaangażowania.
  5. Medytacja
    To nieco trudniejszy sposób, ale przy wsparciu profesjonalnych źródeł (książki, artykuły), można spróbować rozpocząć swoją przygodę z medytacją. Wykonywana prawidłowo działa niesamowicie – wycisza, uspokaja, niweluje napięcie i stres.
  6. Dobra dieta
    Odżywianie  ma ogromny wpływ na cały organizm. Także na to, jak się czujemy. Warto więc zadbać o to, co ląduje na naszym talerzu. Przede wszystkim – więcej warzyw, owoców i wody!
  7. Aktywność
    Uprawianie sportu to dobrze znana metoda na rozładowanie napięcia. Jasne, że w ciąży raczej nie jest wskazanie podnoszenie dużych ciężarów, ale każda przyszła mama, której ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych przeciwwskazań, może bez przeszkód wykonywać lżejsze, mniej obciążające ćwiczenia. To, jakie, zależy od ogólnej sprawności i samopoczucia.
  8. Floating
    To najdroższa spośród wszystkich tu wymienionych, ale też bardzo ciekawa metoda walki ze stresem. Jest to względnie nowy trend – polega na… unoszeniu się na wodzie (jest bardzo słona, nie można więc pójść na dno). Woda ma temperaturę ciała więc można mieć wrażenie stanu nieważkości. Wszystko odbywa się w specjalnej kapsule i jest genialne na zmęczenie, stres, obolałe mięśnie, odprężenie, poprawę koncentracji. To relaks przez duże „r”.
Średnia ocena: 12345 2,00/5 (głosów: 1).
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Problemy z płodnością

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki