Sen i jego wpływ na płodność

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
Obraz1

Odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, no i regularne stosunki – bez nich zdecydowanie trudniej o zapłodnienie. Jak się jednak okazuje, nie tylko te czynniki wpływają wydatnie na szanse zajścia w ciążę. Nieocenione znaczenie ma także – sen. Jak wpływa na naszą płodność?

Kiedy liczba codziennych obowiązków zaczyna nas przerastać, to właśnie sen jest tym, z czego jesteśmy w stanie zrezygnować w pierwszej kolejności. To błąd. Zwłaszcza, jeśli staramy się o dziecko.

Sen – nie lekceważ jego znaczenia

Niestety, większość z nas go lekceważy. Wprawdzie wiemy, że bez niego będziemy mniej wydajni, może nam brakować sił i energii, a jednak naiwnie wierzymy, że jesteśmy w stanie wykrzesać ją z innych źródeł. Zdrowa dieta, odpowiednia dawka sportu – pewnie, że wspierają naszą efektywność, ale snu – niestety – nie zastąpią. Bo zmęczony fizycznie i psychicznie organizm – nawet jak najlepiej odżywiony i wysportowany, nie może pracować jak należy.

Niedobór snu upośledza funkcjonowanie ważnych dla organizmu układów: hormonalnego i odpornościowego – niewyspanie zwiększa naszą podatność na wszelkiego rodzaju infekcje. Brak odpowiedniej dawki snu pogarsza naszą przemianę materii, a co za tym idzie – może powodować nieuzasadnione przybieranie na wadze. Sen jest także niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu – jego nieoptymalna ilość pogarsza koncentrację, sprawność umysłową i wpływa negatywnie na ogólny stan psychiczny. Zmęczenie zwiększa też naszą podatność na stres. Optymalna ilość snu dla człowieka dorosłego to około osiem godzin na dobę.

Obraz2

Sen a płodność

Już powyższe fakty wystarczą, żeby stwierdzić, że sen ma ogromne znacznie w czasie starań o dziecko. Nadmierna masa ciała, słaba kondycja organizmu, stres i zły stan psychiczny to zdecydowani wrogowie naszej płodności. W przypadku panów wpływ snu na płodność jest jeszcze bardziej bezpośredni – wiąże się to z nieodpowiednim wydzielaniem melaniny, której stężenie warunkuje produkcję testosteronu (odpowiada on m.in. za prawidłowy przebieg spermatogenezy), działa antyoksydacyjnie, chroni męskie gonady przed działaniem toksyn oraz rozwinięciem się stanów zapalnych. Tylko odpowiednio długi i dobry jakościowo sen pozwala na utrzymanie właściwego poziomu melaniny. Pytanie, jak długi?

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Bostońskim dowodzą, że mężczyźni śpiący krócej niż 6 godzin bądź dłużej niż 9 godzin na dobę mają ponad 40 proc. mniejsze szanse na poczęcie dziecka niż mężczyźni sypiający regularnie właśnie od 6 do 9 godzin na dobę. Podobną liczbę godzin przesypiać powinny kobiety. Naukowcy z Korei Południowej dowodzą bowiem, że panie śpiące od 7 do 8 godzin mają większe szanse na zajście w ciążę. Takie wnioski wyciągnięto z badań prowadzonych przy udziale kobiet poddających się zabiegowi in vitro (uczestniczki, które spały prawidłową liczbę godzin, miały o 25% większe szanse na powodzenie procedury zapłodnienia pozaustrojowego), jednak specjaliści sugerują, że wnioski te można przenieść także na osoby starające się o naturalne zapłodnienie. Ilość snu może mieć bowiem wpływ na poziom hormonów związanych z kobiecą płodnością (zbyt długi podnosić poziom prolaktyny, zbyt krótki – zwiększać poziom kortyzolu).

Starasz się o dziecko? Zaprzyjaźnij się z łóżkiem!

I wykorzystuj go dobrze nie tylko w czasie prób poczęcia. Postaraj się również, by sypialnia kojarzyła ci się wyłącznie z tymi dwoma czynnościami. Jeśli możesz, nie wprowadzaj tam telewizora, komputera, laptopa (telefon komórkowy też zostaw przed drzwiami!) Śniadanie w łóżku jadaj sporadycznie – i nie chodzi nawet o to, że w okruszkach trudniej zasnąć, ale o to, że zbyt częste przesiadywanie w łóżku odbiera mu właściwe funkcje. A potem – utrudnia zaśnięcie.

Przed snem należy dobrze wywietrzyć pomieszczenie i sprawdzić, czy temperatura nie jest za wysoka, a wilgotność powietrza za niska (suche powietrze źle wpływa na jakość snu). W wyzwoleniu melatoniny pomaga odpowiednie zaciemnienie sypialni – zaciągnij więc nie tylko rolety, ale i zasłony. Jeśli to możliwe, zniweluj też ewentualne źródła światła (wszelkie czujniki, światełka, lampki). A przed snem koniecznie zapomnij o troskach dnia codziennego – pracy, problemach, obowiązkach.

Zanim zaśniesz nie zapomnij tylko, że starasz się o dziecko ;) Powodzenia!

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki