Pozycje w czasie spania zakazane w ciąży

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
sen

Wiele przyszłych mam zastanawia się, jaką pozycję do snu wybrać, by było im najwygodniej, a brzuszek jak najmniej przeszkadzał. Warto wiedzieć, że w tym czasie sposób ułożenia do snu jest ważny nie tylko ze względu na komfort przyszłej mamy, ale także – bezpieczeństwo dziecka. Jakich pozycji unikać?

Na plecach

Może się wydawać, że w ciąży to najlepsza pozycja z uwagi na rosnący brzuch – przecież tylko w takim ułożeniu w żaden sposób go nie dotykamy ani nie ryzykujemy jego przygniecenia. Niestety, jest zupełnie odwrotnie. Takiej pozycji nie powinnyśmy wybierać – zwłaszcza po zakończeniu pierwszego trymestru – właśnie z uwagi na bezpieczeństwo dziecka. Skąd obawy? Chodzi o rosnącą z dnia na dzień macicę, która – ze względu na swoje gabaryty – zaczyna uciskać kręgosłup oraz żyłę główną dolną. Żyła ta jest odpowiedzialna za kierowanie krwi z dolnych partii ciała do serca, więc nacisk na nią może doprowadzić do zaburzenia tego procesu. Jeśli żyła ta zostanie zbyt mocno przyciśnięta do kręgosłupa, wówczas może dojść nawet do niedotlenienia organizmu – tak matki, jak i dziecka. Ryzykujemy ponadto zaburzeniem przepływu substancji odżywczych przez łożysko.

Niestety to jeszcze nie wszystko – w czasie odpoczynku na plecach przyszła mama może doświadczać licznych niedogodności. Niektóre dadzą o sobie znać od razu, jak np. problemy z oddychaniem, duszności czy po prostu ból pleców, inne przypomną o sobie nieco później, jak np. zawroty głowy, słabsze samopoczucie, mroczki, omdlenia, kłopoty z trawieniem, hemoroidy czy niska masa urodzeniowa dziecka (ze względu na wspomniane wyżej zaburzenie przepływu składników pokarmowych). Na szczęście maluszek ma zazwyczaj „świadomość” tego, że opisywana pozycja nie jest zalecana zarówno dla niego, jak i dla mamusi – często zgłasza swój sprzeciw solidnymi kopniakami. A tak zupełnie na poważnie: ze względu na zbyt duże ryzyko ewentualnych zagrożeń, unikajmy po prostu spania w tej pozycji – „na wszelki wypadek”.

Na prawym boku

Przy tej pozycji pojawia się taki sam problem, jak powyżej – wspomniana już żyła główna dolna biegnie po prawej stronie kręgosłupa, dlatego i w tej sytuacji mamy zagrożenie jej zbytniego uciśnięcia. Wiąże się to z takimi samymi zagrożeniami, jak opisane w poprzednim akapicie. Wprawdzie pozycja na boku zawsze jest nieco bezpieczniejsza, niż ta na plecach, ale wybierając ją mówimy raczej o wyborze „z dwojga złego”. Tym bardziej, że leżąc na prawym boku uciskamy też wątrobę, a ta w czasie ciąży powinna być „pod ochroną”.

Na brzuchu

Wbrew pozorom ta pozycja nie jest absolutnie zakazana w czasie ciąży. Wręcz przeciwnie – specjaliści są zdania, że jeśli przyszła mama jest do niej przyzwyczajona i lubi zasypiać w ten sposób, nie ma żadnych powodów, by porzucać ją tylko z uwagi na ciążę. Wprawdzie śpiąc na brzuchu mamy wrażenie, że niejako leżymy „na dziecku”, ale pamiętajmy, że maluszek w macicy czuje się wyjątkowo swobodnie. To nie jest tak, że układa się równolegle do ciała mamy – czasami obraca się na bok, czasami plecami, a czasami – do góry nogami. No dobrze, ale przecież w takiej sytuacji ciężar ciała mamy „spada” na dziecko. Na szczęście macica na to nie pozwoli – to na tyle mocny mięsień, że mama na pewno nie „przygniecie” maluszka.

O ile w pierwszych trzech miesiącach wspomniana pozycja jest dozwolona, warto wykorzystać ten czas na stopniowe przyzwyczajenie się do innego ułożenia. Kiedy brzuszek się powiększa, spanie na nim staje się zwyczajnie niewygodne, a potem – po prostu niemożliwe. Nie ma potrzeby ryzykować, że i maluszek poczuje w wyniku tego dyskomfort. Tym bardziej, że w końcowym okresie ciąży, kiedy brzuch jest już naprawdę duży, lekarze – kierując się dobrem dziecka – odradzają po prostu tę pozycję.

Najlepiej na lewym boku

Jak można się domyślić na podstawie powyższego, najbardziej odpowiednia i zalecana przez lekarzy pozycja do spania w czasie ciąży to ta, na lewym boku. Takie ułożenie nie zaburza procesu krążenia, a wręcz je usprawnia – zwiększa się ilość krwi i składników odżywczych dostarczanych do łożyska. Pozycja ta niesie ze sobą dodatkowe korzyści, np. wspomaga pracę nerek, która jest odpowiedzialna za usuwanie z organizmu toksyn czy też zapobiega obrzękom nóg. Dla zwiększenia wygody warto korzystać ze specjalnych poduszek dla ciężarnych albo po prostu podkładać pomiędzy ugięte w kolanach nogi poduszkę. Gdy przyszłej mamie dokuczają bóle pleców, drugą poduszkę warto umieścić pod brzuchem.

Na koniec jednak ważna uwaga – jeśli w czasie snu zdarzy nam się nieświadomie zmienić pozycję, nie panikujmy. Wspomniane wyżej zagrożenia wiążą się z notorycznym wybieraniem opisywanych pozycji, a nie przyjmowaniem ich od czasu do czasu, a zwłaszcza nieświadomie. Zresztą, jeśli nie możemy już wytrzymać na lewym boku – jest nam źle i niewygodnie, nie ma przeszkód, by poleżeć jakiś czas w innej pozycji. Organizm sam wie najlepiej, czego mu potrzeba, dlatego zaufajmy intuicji.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Problemy z płodnością

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki