Nudności ciążowe – jak sobie z nimi radzić?

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
herbata

Nudności to ta dolegliwość przyszłych mam, która sprawia najwięcej kłopotu i jest najbardziej uciążliwa w pierwszym trymestrze. Nie występują u każdej ciężarnej, ale kiedy już się pojawią, potrafią skutecznie uprzykrzyć życie. Czy jest sposób, by sobie z nimi poradzić lub je złagodzić?

Nudności w ciąży

Nudności dotyczą kobiet będących w pierwszym trymestrze ciąży. Zwykle pojawiają się między 8. a 12. tygodniem ciąży, przede wszystkim rano i na czczo. Rzadko zdarza się, że trwają cały dzień lub że  towarzyszą im wymioty. Nie zagrażają ciąży, ale są bardzo uciążliwe i potrafią „rozbić” na wiele godzin. Warto pamiętać o nawadnianiu się, kiedy towarzyszą im wymioty.

Nie każda kobieta w pierwszym okresie ciąży doświadcza nudności. Nie da się też przewidzieć czy znajdziemy się w grupie pechowców, czy szczęściarzy.

Dlaczego w ciąży miewa się nudności?

Występowanie nudności w ciąży ma związek ze zmianami zachodzącymi w organizmie przyszłej mamy. Winne są oczywiście hormony, a konkretnie – HCG i progesteronu. Ich poziom wzrasta, co pociąga za sobą spowolnienie pracy układu trawiennego i, w konsekwencji, może wywołać nudności.

Zadbaj o… zapachy

Niestety, nie ma gwarancji, że zastosowanie się do nawet wszystkich wymienionych rad pozwoli nam uwolnić się od nudności. Jednak jeśli bardzo nam doskwierają, warto wcielić poniższe sugestie w życie.

Przede wszystkim należy pamiętać, że w ciąży znacznie wyostrza się zmysł powonienia. Zapachy mogą w tym okresie drażnić o wiele bardziej niż zwykle. Coś, co przedtem miło nam pachniało lub było zapachowo neutralne, może nagle stać się wonią nie do zniesienia, która spowoduje chociażby… nudności. Dlatego dobrze jest zadbać o to, jakimi zapachami się otaczamy.

Przyjrzyj się temu, co jesz

Druga ważna rzecz, którą można zrobić, by zmniejszyć nudności, to sprawdzenie swojego codziennego menu. To, co jemy, może mieć wpływ na ich występowanie. Przede wszystkim trzeba trzymać się ogólnych wytycznych dotyczących zdrowego odżywiania – unikać jak ognia fast foodów oraz potraw smażonych, a także słodzonych i gazowanych napojów. Dobrze zrezygnować także z ostrych przypraw.

Spadek cukru może wywołać nudności, więc nie wolno doprowadzać do dużego głodu. Najlepiej jeść więcej małych posiłków. Potrawy powinny być gotowane lub duszone i lekkostrawne.

Co jeszcze można zrobić?

  • Dużo pić – oczywiście najlepiej wody mineralnej – dużo i często niewielkie ilości. Woda wspomaga trawienie i rozrzedza kwasy żołądkowe.
  • Jeść jak najwcześniej – najlepiej jeszcze przed wstaniem z łóżka, a po wczesnym śniadaniu chwilę poleżeć.
  • Oprócz wody warto wypijać łagodną czarną herbatę, napar z imbiru (imbir zalany wrzącą wodą na około 10 minut, ewentualnie dosłodzić).
  • Pomocne będą także napary ziołowe z mięty lub melisy.
  • Pomóc mogą zapachy: eukaliptus czy lawenda. Najlepiej zastosować olejki do kominka, jednak w mniejszej ilości niż zwykle. Istnieją także specjalne mieszanki aromaterapeutyczne dla ciężarnych.
  • Czasem mdłości ustępują, kiedy zje się coś kwaśnego – najprostsza będzie cytryna – solo lub z wodą.
Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Problemy z płodnością

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki