Nie jedz za dwoje, ale dla dwojga!

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
kobieta w ciąży je pizze

Przyszłe mamy często słyszą, że w ciąży mogą, a nawet powinny jeść za dwoje. Nic bardziej mylnego. To prawda, że w ciągu tych szczególnych 9. miesięcy muszą nakarmić nie tylko siebie, ale i rozwijające się maleństwo, ale to nie znaczy, że ilość przyjmowanego pokarmu powinny przemnożyć przez dwa. W tym szczególnym okresie nie ilość jedzenia się liczy, a jakość.

Co ciekawe, zalecenie „podwójnego odżywania” płynie nie tylko z otoczenia – także wiele przyszłych mam wyznaje zasadę, że ciąża to czas, kiedy można sobie „pofolgować” w kwestii diety. Bo kiedy, jak nie teraz? To właśnie w czasie ciąży można do woli objadać się słodyczami, buszować po nocach w lodówce, wymyślać niestworzone żywieniowe zachcianki. No niestety, wcale nie jest tak różowo. I to nie chodzi tylko o to, że nieprzemyślane dietetyczne błędy zaprocentują nadprogramowymi kilogramami, które będzie trudno zrzucić po narodzinach dziecka. Chodzi w szczególności o to, że rozwijający się w macicy mamy maluszek jest od niej w 100 procentach zależny – tym, co zdecyduje się zjeść mama, będzie musiało zadowolić się dziecko. I to nie tak, że ono już na tym etapie ma własne zdanie – jest wybredne i jakiś produkt może mu nie posmakować (choć podobno maleństwo w brzuchu reaguje na nowe smaki!) W czasie, kiedy kształtują się organy i narządy, jakość i ilość przyjmowanego pokarmu ma naprawdę olbrzymie znaczenie.

Jakość jedzenia to podstawa

Sytuacją idealną jest ta, w której przyszła mama zwraca naprawdę dużą uwagę na swoją dietę – komponuje posiłki w taki sposób, by nie zabrakło w nich kluczowych witamin i minerałów, dba o to, by dania były zróżnicowane i urozmaicone, korzysta ze specjalnych przepisów dla ciężarnych. Ale spokojnie, drogie przyszłe mamusie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każda ciężarna ma równie dużo czasu i możliwości, by poświęcić swojej diecie aż tyle uwagi. Najważniejsze jest więc to, by po prostu owej diety nie bagatelizować.  Warto sięgać po produkty z wiarygodnego źródła, komponować dania w oparciu o pełnowartościowe i nieprzetworzone składniki, zrezygnować z dań typu instant i fast food, pić dużo wody mineralnej. W diecie przyszłej mamy zagościć powinien błonnik (produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa) oraz mało tłuste produkty mleczne (źródło wapnia i białka, tak konieczne dla prawidłowego rozwoju dziecka). Jeśli chodzi o mięso, dobrym wyborem będzie drób (źródło żelaza) i ryby (zwłaszcza te bogate w kwasy omega-3). Warto docenić kasze (gryczana, jęczmienna) i brązowy ryż. Jeśli to możliwe, najlepiej ograniczyć do minimum ilość spożywanej kofeiny i teiny, cukru oraz słonych przekąsek.

Nie musisz jeść dwa razy więcej!

No dobrze, było o jakości, teraz rozprawmy się z ilością. Informacja, którą zaraz podamy, część przyszłych mam zapewne zmartwi, ale równie spore grono powinna ucieszyć. Podczas gdy bowiem wiele ciężarnych korzysta z okresu ciąży, dając sobie „licencję na podjadanie”, niemniej pań ma wyrzuty sumienia, że nie je aż tyle, ile powinna. Na forach internetowych nie brakuje wątków, gdzie przyszłe mamusie dopytują, czy naprawdę muszą jeść tak dużo, jeśli nie czują podobnej potrzeby, apetyt im nie dopisuje albo po prostu boją się nadwagi. Uspokajamy – w czasie pierwszych trzech miesięcy ciąży kobieta nie musi zwiększać kaloryczności swojej diety praktycznie w ogóle. Dopiero w drugim trymestrze powinna jeść nieco więcej, a dokładnie o około 350 – 360 kcal (co odpowiada jednemu małemu posiłkowi dziennie). W trzecim trymestrze zaleca się zwiększenie dziennej kaloryczności posiłków o około 450 – 475 kcal. Stosowanie się do powyższych zaleceń powinno zaowocować tym, że maluszek będzie rozwijał się prawidłowo, a przyszła mama nie przytyje więcej niż sugerowane 10 – 12 kg, które bez problemu zrzuci po ciąży.

Średnia ocena: 12345 5,00/5 (głosów: 1).
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki