Mówią „bądź dla siebie dobra” – ale co to właściwie znaczy?

dodany: autor: Agnieszka Leśniak Komentarze 0
dobra1

Jesteś dobra dla dzieci, dla męża, przyjaciół rodziny. A przynajmniej – starasz się. Wiesz co to znaczy, wiesz, jak w takich przypadkach można określać i mierzyć „dobroć”. Ale co z dobrocią okazywaną sobie samej? O niej zapomina się najczęściej. Bo co to tak naprawdę znaczy? Dlaczego jest tak ważne?

Ciało i umysł

Nasze ciało i nasz umysł są ze sobą nierozerwanie połączone. Ich związek jest znacznie bardziej ścisły niż nam się wydaje. Stan psychiczny wpływa nie tylko na samopoczucie, ale także na stan naszego zdrowia – może wywoływać różne dolegliwości, nasilać lub wręcz powodować bardzo „fizyczne” i prawdziwe choroby.

Często nie chcemy tego związku przyjąć do wiadomości i szukamy przyczyn pogarszającego się stanu zdrowia gdzie indziej. A tymczasem wystarczyłoby głębiej przyjrzeć się swoim myślom, emocjom, stylowi życia…

W jaki sposób sami sobie szkodzimy?

Swojemu stanowi psychicznemu szkodzimy, niestety, na wiele różnych sposobów.

Stres – to jeden z poważniejszych wrogów w naszych czasach. Stresuje nas praca, obowiązki, rosnąca lista zadań. Stresuje to, co widzimy w mediach, w serwisach społecznościowych – presja i dążenie do wyimaginowanego i sztucznie wykreowanego „ideału”. Chcemy mieć czas na wszystko (sport, podróże, rodzinę, dzieci, karierę, hobby…), a okazuje się, że ledwo starcza nam go, by wypełnić zadania zaplanowane na dany dzień.

„Przebodźcowanie” – zewsząd atakuje nas masa bodźców. Telewizor, komputer, telefon, tablet – czasem włączone w tym samym czasie. Do tego setki reklam, powiadomień… To może bardzo męczyć, choć zwykle nie odczuwamy tego na co dzień. Nadmiar „wrażeń”, brak możliwości odcięcia się i uspokojenia odbija się negatywnie na naszym zdrowiu.

Nieumiejętność odpoczywania – większość z nas nie umie odpoczywać. Mamy wręcz obsesję ciągłego bycia w ruchu, wydaje nam się, że odpoczynek i „nicnierobienie” to marnowanie czasu.

dobra2

Higiena zdrowia psychicznego

Bycie dla siebie dobrą to bardzo ogólna nazwa podejścia mającego na celu jedno – zadbanie o swój umysł, o swoją psychikę. Można powiedzieć, że to swego rodzaju dbałość o higienę zdrowia psychicznego. Jak więc „być dla siebie dobrą”?

  • Naucz się odpoczywać

Żeby nauczyć się odpoczywać, trzeba zmienić myślenie – przestać uważać odpoczynek za rzecz zbędną i marnowanie czasu, a nawet… egoizm! W żadnym wypadku nie jest to prawdą. Czas poświęcony sobie, relaks  – to coś, na co zasługujemy i co pozwala nam efektywniej pracować i spełniać codzienne obowiązki. Żyjemy w takim pędzie, że warto czasem się zatrzymać i skupić na sobie. Na tym, żeby było nam dobrze tu i teraz, w tym momencie – bez oczekiwań, oceniania, presji. Bez poczucia że to, co robimy nie prowadzi do niczego.

  • Włącz asertywność

Asertywność to bardzo dobra cecha. I nie, nie chodzi o odmawianie wszystkiemu, ale o to, by nie dać wejść sobie na głowę. Znać swoje granice i umieć je komunikować. Owszem, każdy chce być lubiany, pomocny. Ale nie można też dać się wykorzystywać i pomagać kładąc na szali swoje zdrowie.

  • Kiedy trzeba – sięgnij po profesjonalną pomoc

Proszenie o pomoc, kiedy nie radzimy sobie sami to rzecz normalna. Dlaczego więc ciągle zdarza się, że korzystanie z pomocy psychoterapeuty, psychologa jest postrzegane jako coś dziwnego, a czasem – nawet jako fanaberia? Zgłoszenie się do profesjonalisty w sytuacji, kiedy coś nas przerasta to przejaw zdrowego rozsądku i troski o siebie.

  • Doceniaj siebie

Zwykle jesteśmy swoimi największymi krytykami. Nie mamy najmniejszego problemu ze wspominaniem własnych porażek, błędów, ze stawianiem sobie bardzo wysokich wymagań, rozliczaniem się ze wszystkiego. Ale jeśli przyjdzie się pochwalić i docenić… o, tutaj jest już trudniej. Mało kto uważa chwalenie siebie samego – takie szczere, wewnętrzne zadowolenie, za coś potrzebnego i, co więcej, niewiele osób faktycznie to robi!

Tymczasem bycie swoim własnym kibicem, docenianie się, jest bardzo ważne, bardzo potrzebne i zdrowe. Jednak nie przychodzi samo – trzeba się tego nauczyć. Zatrzymać się i pomyśleć – z czego jestem dumna? Co mi się ostatnio udało? Co mi się w sobie podoba? To mogą być naprawdę z pozoru błahe sprawy – każda jest ważna.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki