Masz prawidłowe BMI? Szybciej zajdziesz w ciążę!

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
waga1

Na płodność wpływa cała masa czynników – niektóre są kompletnie od nas niezależne, ale inne to wynik naszego stylu życia, przyzwyczajeń, nawyków. Jednym z takich, bardzo ważnych elementów, jest dieta. Dobre odżywianie wpływa pozytywnie na cały organizm, a badania pokazują, że osoby z prawidłową masą ciała mają większe szanse na zajście w ciążę!

Co to jest BMI?

BMI, czyli Body Mass Index (Indeks Masy Ciała) jest narzędziem, które określa, czy nasza masa ciała jest prawidłowa w odniesieniu do wzrostu. Pozwala też stwierdzić czy została przekroczona granica otyłości lub w drugą stronę – czy w naszym przypadku można mówić o niedowadze. Każdy jest w stanie w bardzo prosty sposób obliczyć swoje BMI . Istnieje też cała masa stron internetowych, które zrobią to za nas – wystarczy wpisać odpowiednie dane, jak waga, wzrost.

BMI oblicza się dzieląc masę (w kg) przez wzrost (w m) podniesiony do kwadratu. Dla przykładu weźmy osobę o wzroście 165 cm i masie ciała 65 kg. W tym przypadku BMI = 65/(1,65)². Takie równanie da nam wynik 23,89.

Jak odczytać wynik? W bardzo prosty sposób:

  • BMI mniejsze niż 18 – niedowaga
  • BMI w granicach 18,5-24,9 – waga prawidłowa
  • BMI w granicach 25-29 – nadwaga
  • BMI powyżej 29 – otyłość I stopnia
  • BMI powyżej 35 – otyłość II stopnia
  • BMI powyżej 40 – otyłość olbrzymia

Odpowiednie BMI = większe szanse na ciążę

Prawidłowa masa ciała jest kluczowa dla dobrostanu całego organizmu. Ani nadwaga i otyłość , ani niedowaga nie są pożądane, jeśli mamy na uwadze swoje zdrowie, a także – swoją płodność. Jeśli chodzi o problemy związane ze zbyt niską wagą, można wśród nich wymienić np. zaburzenia hormonalne, rozregulowanie cyklu miesięcznego, utratę miesiączki.

W przypadku nadwagi, zagrożeniem, także dla płodności, są zaburzenia i dolegliwości takie, jak m.in. cukrzyca, zaburzenia hormonalne oraz zaburzenia pracy jajników, stany zapalne w organizmie, niższa odporność. Większe problemy mogą czekać także już w trakcie ciąży. Osoby otyłe częściej tracą ciążę, zapadają na cukrzycę ciążową oraz dotyka ich stan przedrzucawkowy. W ich przypadku sam poród oraz dochodzenie do siebie po nim bywa znacznie bardziej problematyczne.

Pomiar w dłoni

Dieta płodności

Dieta jest kluczowa dla zachowania lub uzyskania odpowiedniej masy ciała i utrzymania organizmu w zdrowiu i dobrym stanie przez długie lata. Prawidłowe odżywianie pomaga unikać chorób, poprawia odporność i funkcjonowanie naszego ciała na każdym poziomie. Dodaje energii, wzmacnia, wpływa nawet na… stan psychiczny (chodzi m.in. o mikrobiom jelitowy). Nie trzeba chyba dodawać, że to, co jemy, ma także znaczenie dla naszej płodności.

Dieta płodności, czyli sposób odżywiania, który ma nam pomóc podczas starań o dziecko, nie różni się znacząco od wyznaczników zdrowej, zbilansowanej diety. Jakie są najważniejsze grupy produktów, które warto włączyć do jadłospisu?

  • Dobre węglowodany – czyli m.in. chleb razowy i inne produkty zbożowe z pełnego przemiału. Warto także pamiętać, że istnieją kasze – to bardzo wartościowy produkt spożywczy.
  • Warzywa – absolutna podstawa zdrowej diety! Ważne, aby jeść różnorodnie. Dla płodności zaś dobre będą buraki (mają żelazo, które wspomaga dojrzewanie komórki jajowej), brokuły (zawierają kwas foliowy), rośliny strączkowe (żelazo oraz cynk – jego niedobór wpływa na rozregulowanie cyklów, zmniejsza objętość nasienia), szpinak (ma kwas foliowy, witaminę E).
  • Zdrowe tłuszcze – czyli oleje roślinne, wśród których dla płodności najlepszy będzie słonecznikowy, bogaty w witaminę E, zwaną „witaminą płodności”. Warto polubić się także z awokado.
  • Białko roślinne – soja, groch, soczewica, ciecierzyca, komosa, amarantus – mają mnóstwo białka, witaminy i minerały.
  • Ryby morskie – zawierają tłuszcze, żelazo, białko.
  • Jajka – zawierają „składniki płodności”, czyli witaminę E (żółtka) i cynk.

A czego unikać? Na pewno zbyt dużej ilości czerwonego mięsa, fast foodów, słodyczy (wszelkie ciasta, drożdżówki, pączki, batoniki…), alkoholu , słodkich napojów, tłuszczy trans (obecnych w przetworzonej żywności).

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki