Mądre odchudzanie przed ciążą

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
zdrowe jedzenie

Prawidłowa waga, ogólne zdrowie oraz dobry stan organizmu to kwestie bardzo mocno wpływające na płodność. Nadwaga, złe nawyki żywieniowe, brak ruchu mogą być przyczynami, dla których starania o dziecko są utrudnione. Właśnie dlatego, jeśli borykasz się z nadwagą, a w planach masz dziecko – najpierw uporaj się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jak zrobić to z głową!

Prawidłowa waga a płodność

Dlaczego waga wpływa na płodność? Na pierwszy rzut oka jedno nie ma związku z drugim, ale to tylko pozory. Otyłość może być wręcz główną przyczyną niepłodności. Dzieje się tak, ponieważ u osoby otyłej zaburzona jest najczęściej owulacja (ma to związek m.in. z insulinoodpornością, wpływającą negatywnie na pracę jajników), pojawiają się także problemy z donoszeniem ciąży, a w przypadku leczenia niepłodności – z jego skutecznością. Otyłość prowadzi również do zaburzeń hormonalnych.

Jednak to nie tylko problem dla kobiet – mężczyzna otyły lub z nadwagą może mieć problemy z erekcją oraz z jakością nasienia.

Miesiąc nie wystarczy

Zanim zaczniesz walczyć z wagą musisz sobie uświadomić, że to proces, który nie trwa miesiąc. Chcąc schudnąć jak najszybciej, stosując bardzo mało kaloryczne, wręcz głodowe diety (lub takie kompletnie wykluczające z jadłospisu daną grupę produktów) i wyczerpujące ćwiczenia – działamy na swoją niekorzyść. Osłabiamy organizm, a nie pomagamy mu.

Zamiast „odchudzania” trzeba więc myśleć o trwałej zmianie nawyków żywieniowych i podejścia do aktywności. Tylko w taki sposób uda się nie tylko uzyskać, ale i utrzymać zdrową wagę. Takie rozwiązanie jest trudniejsze – trzeba zmienić przede wszystkim swoje nastawienie. Chodzi o modyfikację myślenia o zdrowiu, ciele, o tym, co jemy i dlaczego to robimy. Zmiany muszą więc zachodzić nie tylko w naszej lodówce, ale równocześnie – w głowie.

Ciało to nie śmietnik!

Motywować powinien szacunek do swojego ciała. Mamy je przecież tylko jedno! Niszczenie go śmieciowym jedzeniem, cukrem, nadmiarem alkoholu to w zasadzie sabotaż samej siebie. Pomyśl o swojej przyszłości – skutki złego stylu życia, jeśli nie widać ich jeszcze do tej pory, na pewno kiedyś przypomną o sobie za pomocą chorób, dolegliwości, skrócenia życia… Nie chodzi bowiem tylko o dobry wygląd i szczupłą sylwetkę – to tylko „skutki uboczne” tego najważniejszego, czyli zdrowia.

Pierwszy krok – oblicz swoje BMI

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem wprowadzania zmian powinna być ocena stanu obecnego i odpowiedź na pytanie jak duży jest nasz problem. Pierwszym i najprostszym narzędziem jest BMI, czyli Body Mass Index. To wskaźnik, który obliczamy w następujący sposób:

BMI = masa (w kg) : wzrost² (w metrach)

Przykład dla osoby ważącej 68 kg przy wzroście 165 cm. BMI = 68 : 1,65². Wynik to 24,9, czyli mieści się w granicach prawidłowej wagi.

Wyniki interpretujemy na podstawie poniższego wzorca:

Niedowaga – BMI poniżej 18,5
Prawidłowa waga – BMI od 18,5 do 24,9
Nadwaga – BMI od 25 do 29,9
Otyłość I stopnia – BMI od 30 do 34,9
Otyłość II stopnia – BMI od 35 do 39,9
Otyłość III stopnia – BMI powyżej 40

BMI to narzędzie dobre, ale nie idealne. Osoby trenujące regularnie, uprawiające sport i mające wypracowaną tkankę mięśniową ważą zazwyczaj więcej niż wskazuje na to ich wygląd – to dlatego, że mięśnie są cięższe niż tłuszcz.

Zdrowe odżywianie

Podstawową, kluczową sprawą jeśli chodzi o zdrowe chudnięcie jest odpowiednia dieta. Ale co to znaczy „odpowiednia”? Przede wszystkim ważne jest to, czego koniecznie trzeba się z niej pozbyć:

  • Cukier – uzależnia, sprawia, że tyjemy, nie ma żadnych wartości odżywczych. Zastąpić można go na wiele sposobów, m.in. ksylitolem, czyli „cukrem” z… kory brzozy. Jest słodki, ale o połowę mniej kaloryczny i nie uzależnia.
  • Tłuszcze trans – są potwornie niezdrowe (m.in. negatywnie wpływają na płodność, są szkodliwe dla ciężarnej i dziecka, zwiększają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworów), a dość powszechne, znajdziemy je w produktach w proszku, margarynie, chipsach, fast foodach. Występują pod nazwami: tłuszcz uwodorniony, częściowo uwodorniony, utwardzony, częściowo utwardzony.
  • Biała mąka – nie ma praktycznie żadnych wartości odżywczych, a do tego występuje w bardzo niezdrowych produktach, jak drożdżówki, ciasta, ciasteczka… Lepiej zamienić ją na mąkę razową, żytnią. Obecnie nie ma problemów ze znalezieniem w sklepie np. makaronów razowych.
  • Wysoko przetworzone produkty – zasada jest prosta – im coś bardziej przetworzone i dalekie od formy „naturalnej” – najczęściej jest mniej zdrowe (np. truskawki a słodzona, sklepowa konfitura truskawkowa). Lepiej zrezygnować z wszelkich gotowych dań, sosów i, co ważne, czytać skład.
  • Nadmiar alkoholu – lampka wina czy jedno piwo od czasu do czasu nie zaszkodzi, ale regularne spożywanie większej ilości trunków, w tym kolorowych drinków, nie niesie ze sobą niczego dobrego.

Po pozbyciu się z diety większości śmieci można zastanowić się co do niej włączyć. Powinny być to przede wszystkim warzywa, zdrowe, pełnowartościowe węglowodany (pełnoziarnisty, razowy chleb, makaron, kasze – np. jaglana, perłowa pęczak, gryczana…), dobrej jakości mięso (zdrowsze jest to białe, czyli drób) i ryby. Do tego na osłodę – owoce.

Aktywność fizyczna

Uzupełnieniem diety powinna być aktywność fizyczna. Ale uwaga – sam sport nie zdziała cudów! Jeśli będziesz odżywiała się źle, nie nadrobisz tego nawet godzinami spędzonymi codziennie na siłowni. Najlepszą radą jeśli chodzi o sport jest – wybierz ten, który lubisz. Nigdy nie przekonasz się do regularnej aktywności jeżeli po prostu nie będziesz się nią cieszyć. Nie cierpisz biegać, ale słyszałaś, że to super metoda na schudnięcie więc zmuszasz się do tego? Nie biegaj! Wybierz basen, trening intrerwałowy, trening z obciążeniem, z kettlebells… Obecnie form treningu jest tyle, że nikt nie powinien być zmuszony do robienia czegoś, czego szczerze nie cierpi.

Na szczęście istnieje wiele innych, skuteczniejszych metod na zrzucenie zbędnych kilogramów niż spędzanie godziny dziennie na bieżni. Kluczowa jest regularność – pół godziny dziennie raz w tygodniu to, niestety, za mało żeby zobaczyć efekty.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki