Luteina a ciąża. Zmień swoje menu!

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
zielone warzywa

Kobiety kojarzą ją przeważnie z suplementem, który muszą przyjmować w trakcie ciąży z uwagi na ewentualne problemy z jej utrzymaniem. Jednak pojęcie luteina ma też inne znaczenie – być może równie ważne w okresie tych szczególnych 9-ciu miesięcy.

Luteina należy do grupy karotenoidów – barwników, które znajdują się głównie w warzywach i owocach – zwłaszcza tych ciemnych (im ciemniejsze, tym więcej karotenoidów zawierają). Duże ilości luteiny mają warzywa oraz żółtko jaja kurzego. Wniosek jest prosty – by dostarczyć sobie tego składnika, warto jeść wspomniane produkty. Oczywiście nie mamy zamiaru podważać korzystnego wpływu owoców i warzyw na nasze zdrowie – w ciąży jest on istotny jeszcze bardziej niż kiedyś. Dlaczego jednak zwracamy uwagę właśnie na ten składnik wspomnianych produktów?

Luteina – wpływ na organizm

Luteina chroni oczy, wyostrza  pamięć, upiększa skórę i zabezpiecza ją przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Jest przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki, mogące przyczyniać się do wielu poważnych chorób (w tym nowotworów). O wpływie luteiny na wzrok słyszał zapewne każdy. O jej działaniu na skórę – nieliczni, a o roli w przebiegu ciąży – mało kto. To dlatego, że badania dotyczące znaczenia luteiny w czasie ciąży to póki co rzadkość  – ich wyniki trudno uznać za pewnik. Sprawdźmy jednak, co sugerują.

Z przeprowadzonych do tej pory analiz wynika, że luteina może odgrywać znaczącą rolę w tworzeniu się niektórych układów u nienarodzonego dziecka. Co więcej, testy potwierdziły, że luteina znajduje się w krwi pępowinowej, a to oznacza, że jest transportowana z ciała matki do organizmu dziecka – na pewno nie dzieje się tak bez powodu. Na jasną odpowiedź, w jaki sposób luteina sprzyja rozwojowi oczu i skóry dziecka musimy jeszcze poczekać. Nie ma też na razie potwierdzenia, czy w okresie ciąży zapotrzebowanie na luteinę rośnie. Jeśli jednak istnieją podejrzenia, że może działać na organizm dziecka korzystnie, warto włączyć do diety ów składnik.

Luteina – gdzie jej szukać?

Najwięcej luteiny zawierają:

  • zielone warzywa, np. jarmuż, kapusta włoska, szpinak, natka pietruszki, szczypior, brokuły, cukinia,
  • żółte lub pomarańczowe warzywa, np. dynia, papryka, kukurydza.

Znacznie mniej luteiny zawierają owoce. Znajdziemy jej najwięcej w:

  • nektarynkach,
  • jagodach leśnych,
  • jeżynach,

Z uwagi na to, że luteina jest rozpuszczalna w tłuszczach, bogate w nią produkty najlepiej spożywać z dodatkiem tłuszczu. Co równie ważne, na wchłanianie i wykorzystanie luteiny z pożywienia ma wpływ obróbka termiczna oraz technologiczna, jak chociażby rozdrabnianie i mrożenie – zwiększają biodostępność karotenoidów, nie zmniejszając ich biologicznych właściwości. Pamiętajmy jednak, że w żywności przetworzonej ich zawartość jest zdecydowanie mniejsza niż w produktach surowych. To kolejny powód, dla którego po żywność przetworzoną warto sięgać jedynie w ostateczności.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Problemy z płodnością

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki