Kilka prostych sposobów na wzmocnienie odporności

dodany: autor: Agnieszka Leśniak Komentarze 0
wzmocnienie odpornosci

Wspierać naturalną odporność organizmu warto nie tylko w sezonie grypowym. Obecnie, z uwagi na sytuację epidemiologiczną w naszym kraju, warto wziąć sobie tę radę szczególnie do serca.

Bo o odporność trzeba nie tylko dbać – rezygnując ze szkodliwych nawyków, ale też aktywnie ją wspierać, by w sytuacjach „kryzysowych” stała się silną bronią naszego organizmu. Podsuwamy kilka prostych sposobów na wzmocnienie odporności, na które może sobie pozwolić każdy z nas – nawet, nie wychodząc z domu.

Postaw na zdrową dietę

To na niej w zasadzie opiera się nasza odporność, dlatego nie lekceważmy jej znaczenia. Zwracajmy uwagę na to, jak komponujemy swoje posiłki – starajmy się jeść zdrowo, smacznie i różnorodnie. Jeśli nie przepadamy za jakimś składnikiem pokarmowym sprawdźmy, w czym znajdziemy podobne wartości odżywcze i zastąpmy go! Im dieta jest dla nas smaczniejsza, tym łatwiej jest nam ją utrzymać przez dłuższy czas. Wykorzystajmy to, że obecnie więcej niż zazwyczaj czasu spędzamy w domu – poświęćmy też więcej uwagi swoim codziennym posiłkom.

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Niezwykle ważne jest spożywanie śniadania, którego celem jest rozgrzanie organizmu i dostarczenie mu energii na cały nadchodzący dzień. Nieważne, o której wstaniemy – nie rezygnujmy z tego posiłku i w razie potrzeby po prostu – przesuńmy obiad na później. Pamiętajmy, że komórki układu odpornościowego działają sprawnie tylko wtedy, gdy odżywiane są regularnie. Pierwsze śniadanie najlepiej zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka.

wzmocninie odpornosci 2

Moc cytryny

Cytryna, a dokładnie zawarta w niej witamina C ma nieoceniony wpływ na pobudzenie do pracy  układu odpornościowego. Sok z cytryny zawiera sporo bioflawonoidów, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie systemu odpornościowego. Działa zarówno profilaktycznie (zwiększa ilość walczących z chorobotwórczymi organizmami przeciwciał), ale też doraźnie  – sprzyja szybszemu zwalczaniu rozwijającej się już infekcji. Jeśli dodajemy cytrynę do herbaty, pamiętajmy, że witamina C ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury – zaczekajmy, aż woda nieco ostygnie.

Siła miodu

Lekarze nie mają wątpliwości – wystarczy jedna łyżeczka miodu dziennie, by wydatnie poprawić pracę naszego systemu immunologicznego. Co jednak ważne – miód spożywać należy regularnie – przez cały rok, nie tylko w sezonie jesienno-zimowym. Dostarcza cennych witamin i mikroelementów, a także enzymów, które mobilizują do walki system odpornościowy. Podobnie jak cytryna, działa nie tylko profilaktycznie – dzięki niemu szybciej zwalczymy pierwsze objawy rozwijającej się infekcji. Sposobów na spożywanie miodu jest wiele – możemy dodawać go do napojów, dań oraz spożywać w czystej postaci.

Cebula i czosnek – niezastąpiona para

Do codziennego jadłospisu warto wprowadzić również warzywa stymulujące odporność, takie jak np. czosnek i cebula. Wiele osób zna ich bakteriobójcze działanie, ale nie wie o tym, że – podobnie jak miód i cytryna – stymulują też system immunologiczny do bardziej aktywnej pracy. Najlepiej jeść je na surowo, bo choć same w sobie smakiem i zapachem nie zachwycają, potrafią naprawdę wzbogacić smak i aromat wielu potraw i przekąsek – kanapek, sałatek czy past.

Witamina D3

Jej wpływ na odporność z pewnością jest nam znany. Choć zdania na temat tego, czy spożywać witaminę D wyłącznie w sezonie jesienno-zimowym, czy przez cały rok są podzielone, obecnie ta ostatnia opcja zdaje się zyskiwać przewagę. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną opuszczamy dom rzadziej niż w normalnych warunkach, a co za tym idzie – dostarczamy organizmowi mniej promieni słonecznych. W zależności od preferencji, możemy kupić preparat w tabletkach bądź w sprayu – pamiętajmy jedynie, by sprawdzić, jaką dawkę suplementu dziennie należy przyjmować (czasami ten sam preparat mogą przyjmować dzieci i dorośli, ale w różnych dawkach).

Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna jest potrzebna nie tylko dla utrzymania dobrej sylwetki, ale też zdrowia – ruch usprawnia pracę układu odpornościowego. Obecnie możliwości uprawiania sportu zostały dość mocno ograniczone, ale postarajmy się, by „kwarantanna” nie stała się dla nas wymówką dla rezygnacji z codziennej porcji ruchu. Zanim wrócimy na fitness, siłownię czy basen, postarajmy się ruszać w warunkach domowych – wystarczy kilka prostych ćwiczeń wykonywanych regularnie, półgodzinny spacer czy przejażdżka na rowerze.

wzmocninie odpornosci 3

Świeże powietrze

Korzystajmy z faktu, że obecnie przebywanie na świeżym powietrzu nie jest już zabronione. Jeszcze kilka tygodni temu wyjście z domu było możliwe wyłącznie w celu załatwienia pilnych potrzeb życia codziennego. Obecnie można już przemieszczać się „w celach rekreacyjnych”, a więc swobodnie spacerować, biegać i jeździć na rowerze bez konieczności wykazywania związku takiej aktywności z tzw. potrzebami codziennego życia. Można też znowu korzystać z lasów i terenów zielonych – jeśli tylko znajdziemy czas, korzystajmy z tej możliwości.

Używki na cenzurowanym

Pracując zdalnie i przebywając większość dnia w domu łatwo wyrobić w sobie szkodliwe nawyki. Najpierw siedzenie do późna przy kieliszku wina (bo przecież rano nie trzeba wstać skoro świt), a potem cztery kawy na pobudzenie. A przecież kofeina, choć jak wszystko jest dla ludzi, to też używka – nie można dostarczać jej organizmowi bez umiaru. Także kieliszek wina na koniec dnia nikomu nie zaszkodzi, o ile nie będzie wypijany codziennie. Tymczasem pracując z domu, nie musimy myśleć o tym, by kolejnego dnia rano być w stanie wsiąść za kierownicę – łatwo popaść w zdradliwą rutynę. Warto pamiętać, że alkohol i kawa niszczą witaminy A, C, E i B oraz selen, cynk i inne mikroelementy, które pomagają zwalczać groźne dla układu immunologicznego wolne rodniki.

Podstępny cukier

Podobnie w przypadku słodyczy i innych niezdrowych przekąsek – przebywając w domu sięgamy po nie zdecydowanie częściej niż w innych okolicznościach. I w tym przypadku warto zachować czujność i nie pozwalać sobie na zbyt częste spożywanie pustych kalorii. Cukier obniża odporność organizmu! Jeśli mamy ochotę na przekąszenie czegoś między posiłkami, sięgnijmy po kawałki owoców lub warzyw. Warto już wcześniej przygotować je sobie (obrać, pokroić czy wydrążyć w zależności od rodzaju) i zostawić gdzieś pod ręką, np. w lodówce.

Stres – wróg układu odpornościowego

Mogłoby się wydawać, że praca z domu ogranicza ilość stresu – nie musimy martwić się o dojazd do pracy, nie tracimy nerwów w korkach czy na służbowych spotkaniach. Niestety, to nie do końca prawda. Zauważmy, że obecna sytuacja nie jest od nas zależna – nie zostajemy w domu z wygody, ale z musu, a co gorsza nie jesteśmy pewni, ile to wszystko jeszcze potrwa.

Konieczność zorganizowania sobie warunków do pracy, podzielenia się przestrzenią z pracującym małżonkiem, a jednocześnie zajęcia się dzieckiem/dziećmi mogą generować zdecydowanie więcej sytuacji stresowych niż zwyczajny dzień w pracy. Warto tak podzielić się obowiązkami i miejscem, by unikać potencjalnych konfliktów – będziemy zdrowsi. I to nie tylko psychicznie. Pamiętajmy, że układ odpornościowy jest połączony z systemem nerwowym – długotrwały stres najzwyczajniej obniża zmniejsza sprawność sił obronnych organizmu.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki