Jaka dawka sportu nie szkodzi płodności?

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0
sport kobieta

Sport to zdrowie – to zdanie jest powtarzane jak mantra, szczególnie w ostatnich latach. Czy jednak jest prawdziwe zawsze i w każdych okolicznościach? Co z aktywnością fizyczną w trakcie starań o dziecko?

Sport to zdrowie…

Uprawianie sportu ma całe mnóstwo zalet, a najczęstsza motywacja, czyli pragnienie zrzucenia nadprogramowych kilogramów, to tylko jeden możliwy efekt bardziej aktywnego życia. Co zmienia sport? Jakie korzyści przynosi dla organizmu?

  1. Wysiłek fizyczny przyspiesza metabolizm.
  2. Pomaga redukować wagę ciała i ją utrzymać.
  3. Poprawia wygląd sylwetki – nie chodzi przecież tylko o wagę, ale o to, czy ciało jest elastyczne, smukłe i wysportowane.
  4. Ćwiczenia poprawiają też samopoczucie, podnoszą poziom energii. Dzięki nim wydzielają się endorfiny, czyli tzw. „hormony szczęścia”. Sport usuwa też z organizmu hormony stresu.
  5. Podnosi poziom sprawności, poprawia ogólnie pojętą kondycję fizyczną.
  6. Ma świetny wpływ na układ immunologiczny – poprawia odporność.
  7. Jest także nieoceniony jeśli pod uwagę weźmiemy układ krwionośny. Stabilizuje ciśnienie, zwiększa wydolność serca, zmniejsza ryzyko zawału i udaru, dba o lepsze ukrwienie organów.
  8. Poprawia wydolność tlenową organizmu.
  9. Wydłuża życie i poprawia jego jakość.

… ale wybrany z rozwagą!

Sport przyniesie nam wymierne korzyści, jeśli będzie uprawiany regularnie. Aby tak się stało, musi być odpowiednio dobrany do możliwości, do potrzeb, aktualnego poziomu „wytrenowania”, czy stanu zdrowia. Przy wyborze należy brać pod uwagę szereg czynników, w tym także – przyjemność, jaka musi płynąć z jego uprawiania.

Jeśli nienawidzisz biegać, ale zewsząd słyszysz pochwały joggingu, a 3/4 znajomych wybrało właśnie ten sport, nie ma sensu przekonywać się do akurat takiego typu aktywności na siłę. Chociaż na początku motywacja jest zwykle wysoka, z czasem, jeśli nie czerpiemy radości z tego, co robimy, będzie coraz ciężej przemóc się i wskoczyć w legginsy. Do sportu nie wolno się zmuszać – musi stać się po prostu częścią naszego życia.

Czy sport zawsze sprzyja płodności?

Okres starań o dziecko, tak jak i ciąża, to wyjątkowy czas, podczas którego, szczególnie, jeśli mamy problemy z poczęciem, wdrażamy w życie wiele nowych zasad. Próbujemy lepiej się odżywiać, unikać przemęczania się i stresu, dbamy o swoje zdrowie. Sport to jedna z tych dziedzin życia, której również warto się baczniej przyjrzeć. Co ważne, jeśli nigdy wcześniej nie uprawiałaś sportu, okres starań
o malucha z pewnością nie jest dobrym czasem, by zaczynać treningi, szczególnie te forsowne. Na początek lepszym pomysłem będą np. dłuższe spacery.

A jeśli obecnie trenujesz, warto, abyś wiedziała czy twoja aktywność nie stanie na drodze płodności. Jaka dawka i rodzaj sportu nie pokrzyżują starań o dziecko? Negatywnych konsekwencji nie będzie miała umiarkowana aktywność oraz aktywność lekka – to powinno wręcz wspomóc płodność. Natomiast zbyt częste, ciężkie i forsowne treningi mogą utrudniać poczęcie. Skąd jednak wiadomo, że to za dużo? Kierować się intuicją, czy istnieją konkretne wytyczne? A może najlepiej, dla pewności, zrezygnować ze sportu na czas starań?

Problemy przy zbyt ciężkich treningach

Ze sportu na pewno nie należy rezygnować całkowicie, jeśli do tej pory stanowił ważną część życia. Z drugiej strony – długi i intensywny wysiłek może zaburzać równowagę hormonalną. Jeśli do tego dochodzą inne kłopoty z płodnością, starania znacznie się przedłużą. Forsowne treningi mogą rozregulować kobiece cykle, co z oczywistych względów wpływa negatywnie na starania o dziecko. Nieregularne cykle skutecznie utrudniają bowiem „trafienie” w dni płodne. W przypadku osób trenujących przez długi czas wyczynowo i bardzo ciężko, owulacja może się wręcz zatrzymać na pewien czas. Niedowaga jest też jedną z przyczyn niemożności zajścia w ciążę.

Ile to już za wiele?

Optymalna długość i intensywność treningów będzie oczywiście zależeć w dużej mierze od indywidualnych uwarunkowań i możliwości, ale wydaje się, że aktywność bezpieczna dla każdego może trwać około 30 minut pięć-siedem razy w tygodniu, lub godzinę trzy lub cztery razy w tygodniu.

Odpada codzienne spędzanie kilku godzin na siłowni – to będzie już zbyt obciążające. Dodatkowo, powinna być to aktywność umiarkowana, czyli nie wymagająca ogromnego wysiłku. Nie sprawdzi się raczej crossfit, bardzo forsowne treningi siłowe z ciężarami czy długie aeroby. Zamiast tego lepiej wybrać pływanie, jazdę na rowerze, jogę, treningi wzmacniające, treningi z ciężarem własnego ciała, spacery.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki