Jak uniknąć pozimowego przemęczenia?

dodany: autor: Agnieszka Kęsek Komentarze 0

Stan przejściowy między zimą a wiosną dla wielu osób jest bardzo ciężki. Odczuwają wtedy znaczny spadek ogólnej formy organizmu i energii – są cały czas zmęczone, śpiące, apatyczne, częściej bywają rozdrażnione. Jak pokonać wiosenne przesilenie?

Ciężki czas między zimą a wiosną

Wiele osób ciężko przeżywa okres między zimą a wiosną. Tak, jakby organizmowi z trudem przychodziło przestawienie się na wiosenno-letni tryb funkcjonowania. Dlaczego u progu cieplejszej części roku zamiast przypływu energii czujemy coś zgoła odwrotnego?

Organizm po zimie jest zmęczony – niskimi temperaturami, brakiem światła, często też – brakiem ruchu (bo to wiosna i lato sprzyjają aktywności, szczególnie na świeżym powietrzu, wiele osób rezygnuje więc z ćwiczeń zimą i jesienią). Zdarza się też, że zimowa dieta jest znacznie tłustsza, cięższa i pozbawiona odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Wszystko to sprawia, że ciało jest osłabione i potrzebuje czasu na adaptację. Właśnie wtedy mogą dopaść  też różnego rodzaju choroby i infekcje wskazujące na osłabienie odporności. Ten okres przejściowy i związane z nim dolegliwości określamy jako przesilenie wiosenne.

Objawy wiosennego przesilenia

Jak stwierdzić, że dopadło nas wiosenne przesilenie? Zwróćmy uwagę na poniższe symptomy.

  • Przewlekłe zmęczenie, niewyspanie.
  • Apatia, niechęć do podejmowania wysiłku, do działania.
  • Podatność na infekcje.
  • Rozdrażnienie.
  • Problemy z koncentracją.
  • Obniżenie nastroju.
  • Bóle głowy i mięśni.
  • Wypadanie włosów.

Warto także pamiętać, że jeżeli objawy niepokoją szczególnie – zamiast próbować domowych sposobów, lepiej udać się do lekarza.

Pokonaj pozimowe zmęczenie!

Nie musimy poddawać się przesileniu wiosennemu i czekać, aż, po kilku tygodniach, gorsza forma przejdzie sama. Najlepiej byłoby zadbać o siebie już zimą przez odpowiednią dietę bogatą w składniki odżywcze, suplementację (np. Witaminą D) i dawkę ruchu. Kiedy jednak jest już za późno i czujemy, że dopada nas przesilenie… poniższe rady mogą pomóc.

  1. Sen

Sen to fantastyczny „lek” na wiele dolegliwości. Chodzi jednak o sen dobrej jakości, czyli trwający około 7-8 godzin, w zaciemnionym, przewietrzonym, cichym pomieszczeniu. Warto też kłaść się spać wcześniej – najlepiej koło 22.

  1. Powitanie słońca

Skoro powoli wraca słońce, warto z niego korzystać i wystawiać się na działanie jego promieni, które w naturalny sposób poprawiają nastrój. Trzeba otwierać częściej okna (wietrzenie jest jak najbardziej wskazane!), odsłaniać zasłony i rolety, cieszyć się słońcem podczas spaceru czy w drodze do pracy.

  1. Odpowiednia dieta

Aby pokonać wiosenne przesilenie najlepiej zmodyfikować dietę. Ograniczyć mięso i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, a dostarczać sobie przede wszystkim warzyw oraz rozsądnej dawki owoców. Jednak uwaga na nowalijki – choć kuszące, mogą być bardzo zanieczyszczone! Dobrym pomysłem na doładowanie swojej diety warzywami są smoothies i koktajle z dodatkiem owoców i zielonych warzyw liściastych, np. szpinaku, jarmużu. Koniecznie należy unikać słodyczy i słodzonych napojów oraz potraw przetworzonych z białej mąki – pogarszają samopoczucie i powodują wahania poziomu cukru we krwi.

  1. Ruch

Lekka aktywność, która nie obciąża zbytnio organizmu bardzo pomaga podczas przesilenia. Mowa tu o spacerach, pływaniu, o joggingu czy wycieczkach rowerowych. Fantastyczna będzie także joga, która dodatkowo uwalnia od stresu.

  1. Naturalne „wzmacniacze”

Warto wybrać naturalne herbatki ziołowe i wypijać je regularnie! Świetnym pomysłem będzie np. czystek, który ma dużą zawartość antyutleniaczy, wzmacnia, dodaje energii, wspiera układ odpornościowy. Regularne picie naparu z tej rośliny powinno pomóc w poprawie ogólnego samopoczucia. Dobrym pomysłem będzie także napar z żeń-szenia, który poprawia koncentrację i pomaga pozbyć się zmęczenia

  1. Krótki urlop

Wiosenne przesilenie to także świetny czas na urlop. Organizm jest zmęczony i potrzebuje dawki nowej energii. Może więc zamiast latem lepiej porządnie wypocząć właśnie w tym okresie?

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki