Jak poradzić sobie z jesienną chandrą i obniżeniem nastroju?

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
chandra

Jesień, a szczególnie jej końcówka, kiedy robi się coraz ciemniej i zimniej, to dla wielu osób najgorszy moment w całym roku. Odczuwają wtedy apatię, zmęczenie i obniżenie nastroju, tęsknią za cieplejszymi dniami i za słońcem, którego bardzo brakuje w tym okresie. Jak poradzić sobie z jesienną chandrą?

Jesienna chandra – to normalne

Wiele osób późną jesienią nie czuje się najlepiej. Brak słońca, coraz krótsze i zimniejsze dni nie napawają optymizmem. Jeśli jeszcze do tego pada, wieje, jest szaro i ponuro – ciężko się takiemu stanowi dziwić. Szczególnie u tych „ciepłolubnych”, którzy nie znoszą wręcz zimy, a zawsze tęsknią do lata.

Przez tę niesprzyjającą aurę można odczuwać ogólne pogorszenie nastroju, apatię, niechęć, zmęczenie. Brakuje energii, motywacji, chęci do działania. Nic tylko zapaść w sen zimowy i obudzić się wiosną. Niestety, nie ma takiej możliwości, ale… można zrobić kilka innych rzeczy, które wyrwą nas z tego stanu otępienia i pozwolą przetrwać chłodniejsze miesiące.

Ruszaj się!

Nie jest to rada, którą każdy chciałby usłyszeć. Bo kiedy dopada jesienna chandra ostatnie, na co mamy ochotę to sport i bardzo ciężko będzie nam się zmusić do wstania z kanapy i poruszania się. Ale, to pewne, będzie warto! Trzeba tylko zrobić pierwszy krok i… zacząć. Wybrać taką aktywność, która sprawi nam najwięcej przyjemności i może też na początek najmniej absorbującą, jak spacer (kiedy powietrze na zewnątrz na to pozwoli), rozciąganie czy krótka sesja treningowa we własnym salonie. Ćwiczenia dodadzą energii, uwolnią endorfiny, pobudzą, poprawią krążenie i nastrój, a także wyrwą z letargu.

chandra2

A może joga?

Joga to wspaniały system ćwiczeń, który daje wiele zarówno ciału, jak i umysłowi. Przede wszystkim – wspaniale i łagodnie rozciąga, pomaga pozbyć się napięcia z ciała, wycisza, uspokaja. Jeśli praktyka wykonana jest dobrze, joga pozwala niesamowicie odciążyć umysł.

Wysypiaj się

Sen to jedna z najlepszych rzeczy, jaką możemy sobie podarować. Oczywiście wymarzone 7-8 godzin nie jest zawsze i dla każdego osiągalne, ale warto postarać się na tyle, na ile to możliwe wydłużyć ten czas i poprawić jakość snu. Zadbać o to, żeby przed położeniem się nie rozpraszał nas komputer czy telefon (jest udowodnione, że światło emitowane przez takie urządzenia zaburza sen!), by pomieszczenie było odpowiednio ciemne, ciche i dobrze wywietrzone.

Postaw na… aromaterapię

Zapachy mogą mieć zbawienny wpływ na nasz nastrój. Aromaterapia faktycznie działa – dobrze jest otaczać się aromatami, które pobudzą i nastroją pozytywnie. Idealne będą olejki eteryczne z neroli, pomarańczy, mandarynkowy, grejpfrutowy, z werbeny. Lawenda uspokoi i złagodzi stres. Bergamotka pomoże w apatii

i złagodzeniu napięcia. Do aromaterapii najlepiej sprawdzą się specjalne dyfuzory, olejki eteryczne można także dodawać do kąpieli, jednak wcześniej koniecznie należy przeczytać w jakiej ilości rekomenduje się ich użycie w taki sposób.

chandra3

Jedz lepiej

To, co jemy, ma wpływ na cały nasz organizm, a także na nasz nastrój. Jedzenie niezdrowe, przetworzone, zawierające za dużo tłuszczów zwierzęcych, smażone, słodzone na pewno nie wpłynie dodatnio na jesienną chandrę, choć może się czasem wydawać, że jednym ratunkiem jest kubek lodów i paczka ciastek. Niestety, choć to na krótką metę powoduje poprawę humoru, w dłuższym okresie absolutnie się nam nie przesłuży. Dlatego w czasie obniżenia nastroju warto włączyć do jadłospisu jeszcze więcej owoców i warzyw – przede wszystkim tych sezonowych.

Znajdź nowe hobby

Nowe, ciekawe zajęcie potrafi skutecznie poprawić nastrój i wyrwać z letargu. Może spróbować… szydełkowania? Robienia na drutach? Garncarstwa? Szycia? Malowania? Nauczyć się nowego języka? To nie musi być użyteczne, ma sprawiać przyjemność i odrywać od codzienności.

Suplementuj Witaminę D

Oczywiście nie w ciemno! Najpierw koniecznie trzeba zrobić badania i stwierdzić, czy istnieje jej niedobór.

A to bardzo możliwe, ponieważ z szacunków wynika, że ta sytuacja dotyczy większości Polaków. Objawy niedoboru to zaś między innymi brak energii, zmęczenie i większa podatność na infekcje.

chandra4

Otocz się znajomymi

Choć od wypadu ze znajomymi lepiej brzmi zakopanie się pod kocem, warto jednak zaczerpnąć siły od najbliższych. Wyjść do kina, na spacer, zorganizować domówkę, a może nawet wyjechać na wspólny weekend. Razem będzie na pewno raźniej!

A jakie Wy macie pomysły na walkę z jesienną chandrą?

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki