Jak pokonać stres? Sposoby na równowagę w życiu

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
meditation

Metod, mających służyć walce ze stresem, istnieje naprawdę sporo. Zamiast jednak wypróbowywać różnego rodzaju sztuczki i liczyć na ich magiczne działanie, lepiej zadbać o równowagę w życiu codziennym. Bo skuteczniejsze niż walka ze stresem, jest zapobieganie stresogennym sytuacjom.

Dbaj o odpowiednią ilość snu

Nadal nie wszyscy doceniamy jego wartość. Tymczasem odpowiednia ilość snu okazuje się być lekarstwem na wiele zmartwień. Sen poprawia naszą produktywność, zwiększa koncentrację, wzmacnia system odpornościowy, no i oczywiście poprawia humor. Postarajmy się więc, by nasza noc nie była krótsza niż 7 godzin rzeczywistego snu. Jeśli z jakichś powodów nie jest to możliwe, spróbujmy nadrabiać ten czas drzemkami w ciągu dnia – w ten sposób obniżymy wydatnie poziom kortyzolu w organizmie. Tym bardziej, że czasami to właśnie ze zbyt małej ilości snu wynika nasze podenerwowanie i nadmierna podatność na stres.

Dbaj o zdrową dietę

Postarajmy się o to, by nasza dieta była jak najbardziej urozmaicona i bogata w wartościowe produkty. Zrezygnujmy z potraw ciężkostrawnych, unikajmy tych wzdymających i długo zalegających w żołądku – im gorsze nasze samopoczucie, tym większa podatność na stres. Wybierajmy składniki lekkie i zdrowe, ale nie odmawiajmy sobie także chwil przyjemności z czekoladą czy ciastem. Istnieje kilka produktów, w których dopatrzono się właściwości antystresowych, a są to m.in.: orzechy włoskie, pomarańcze, czarne porzeczki, fasolka szparagowa, seler naciowy, a także – jaja i ziemniaki! Jeśli nasza dieta nie jest bogata w magnez, postarajmy się o jego suplementację – korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Uzupełnijmy też poziom witamin B6, B9 oraz B12 – przeciwdziałają zmęczeniu, regulują rytm serca i ciśnienie krwi.

Rozmawiaj z najbliższymi o codziennych problemach

Nauczmy się rozmawiać z bliskimi osobami o swoich wątpliwościach, obawach, problemach – zanim jeszcze urosną do rangi tych „nie do rozwiązania”. Już samo wyrażenie na głos swoich myśli pomaga w uporaniu się z kłopotem, spojrzeniu na niego z szerszej perspektywy, a rozmowa o nim z drugą osobą – zobaczenia go w zupełnie innym świetle i kontekście. Nie udawajmy samowystarczalnych, nie próbujmy samodzielnie pokonywać wszelkich problemów. Tłumienie prawdziwych uczuć i emocji jest bowiem jedną z głównych przyczyn stresu!

Naucz się zarządzać swoim czasem

Nauczmy się umiejętnie zarządzać swoim czasem. Jednym z głównych powodów stresu (http://staraniowy.pl/stres-przyczyna-problemow-z-plodnoscia/) w dzisiejszym świecie jest bowiem jego brak – nieustannie napięty grafik, multum obowiązków, brak wolnych terminów i tysiąc spraw do załatwienia „na wczoraj”. To właśnie ciągła presja, wrażenie bycia „w tyle” i brak czasu na odpoczynek rodzą stres. Postarajmy się na początku każdego tygodnia czy miesiąca z góry zaplanować zadania i obowiązki do wykonania, poszeregować sprawy według ważnych i ważniejszych, określić priorytety i zrezygnować z tego, co niekoniecznie niezbędne. Nie zapełniajmy szczelnie całej doby – czas jest też po to, żeby go czasami przyjemnie zmarnować.

Bądź aktywna

Aktywność fizyczna to kolejny niedoceniony sprzymierzeniec – nie tylko w walce o zdrowie i szczupłą sylwetkę, ale także w walce ze stresem. Wysiłek pomaga skutecznie rozładowywać napięcie i złą energię – pozwala oczyszczać organizm, ale i myśli. Pamiętajmy jednak, by nie wybierać aktywności, która jest dla nas męcząca i nieprzyjemna – tylko wtedy, gdy ruch będzie sprawiał nam radość, pozwoli jednocześnie pozbyć się nadmiernego stresu (w organizmie powstają wówczas endorfiny, czyli hormony szczęścia, a spowalnia się proces wydzielania kortyzolu). Tym bardziej, że sport pozwala nabrać dystansu do problemów dnia codziennego i spojrzeć na nie z szerszej perspektywy. Warto też pomyśleć o ćwiczeniach relaksacyjnych.

Znajdź codziennie chwilę dla siebie

Postaraj się każdego dnia zrobić coś tylko dla siebie – uczyń to swoim przyjemnym obowiązkiem i nigdy go nie zaniedbuj. Może to być gorąca kąpiel z dodatkiem ulubionych eterycznych olejków, domowe SPA w łazience, odcinek ulubionego serialu czy rozdział interesującej książki. Wypoczynek i relaks ułatwiają walkę z natrętnymi myślami, pozwalają się wyciszyć i odprężyć – nie tylko ciało, ale i umysł.

Oddzielaj pracę od czasu wolnego

Postaraj się nie przynosić pracy do domu – cztery ściany mają ci się kojarzyć wyłącznie pozytywnie. Kiedy zamienisz domowe zacisze na kolejne pomieszczenie biurowe, próżno szukać w nim ukojenia. Jeśli naprawdę nie możesz zdążyć z wykonaniem obowiązków w czasie pracy, od czasu do czasu lepiej wziąć nadgodziny, niż kończyć pracę przy stole w kuchni (albo tym bardziej w sypialni).

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Niepłodność - aspekt emocjonalny

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki