Dieta w PCOS

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
8114896287_9d48006ea8_z(1)

Czy wiesz, że nieuzasadnione przybieranie na wadze może być sygnałem zespołu policystycznych jajników? W przypadku tego schorzenia zadbanie o zdrową i zbilansowaną dietę jest niezwykle ważne!

PCOS – czym jest?

PCOS, czyli zespół policystycznych janików to schorzenie, u którego źródeł leżą zaburzenia hormonalne, dlatego najczęściej występuje u kobiet w wieku rozrodczym. Wiąże się on z nadmiernym wytwarzaniem przez organizm kobiety męskich hormonów płciowych, co wydatnie rzutuje na funkcjonowanie całego układu hormonalnego oraz ma negatywny wpływ na pracę jajników. U chorych kobiet zauważa się podwyższony poziom LH oraz obniżony poziom FSH, co wpływa negatywnie na wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych. Niedojrzałe pęcherzyki – takie, których rozwój został zahamowany jeszcze przed uwolnieniem się komórki jajowej, nie pozwalają na powstanie ciałka żółtego, obumierają, a następnie zanikają, pozostawiając po sobie ślady w postaci małych torbieli (ich obecność wpływa na znaczne powiększanie się tych narządów). Z uwagi na to, że PCOS destabilizuje wiele różnych procesów zachodzących w organizmie, objawy schorzenia mogą się od siebie różnić, a zależą od tego, z jakimi układami wiążą się niekorzystne zmiany.

Do najbardziej powszechnych symptomów zaliczamy:

  • zaburzenia miesiączkowania, np. nieregularne cykle lub brak miesiączki;
  • problemy z zajściem w ciążę – z uwagi na to, że owulacja występuje bardzo rzadko, a niekiedy wcale;
  • hiperandrogenizm – podwyższony poziom męskich hormonów płciowych, co powoduje np. nadmierne owłosienie lub łysienie, zaniżony tembr głosu, zmianę sylwetki ciała, przerost łechtaczki i warg sromowych;
  • problemy ze skórą – przetłuszczająca się cera, łojotok, trądzik, rogowacenie ciemne, zmiany barwnikowe;
  • insulinooporność – zmniejszenie wrażliwości mięśni, tkanki tłuszczowej, wątroby i innych tkanek  na insulinę;
  • otyłość – przybieranie na wadze bez zauważalnych przyczyn.

Otyłość centralna

Jednym z problemów, które powinny skłonić kobietę do wizyty u lekarza i sprawdzenia kondycji swoich jajników jest właśnie nieuzasadnione przybieranie na wadze. Kobieta tyje, mimo że je to co zwykle i w podobnych ilościach. W przypadku PCOS mówi się o tzw. otyłości centralnej, czyli sytuacji, w której tkanka tłuszczowa skupia się głównie w dolnej części tułowia. To właśnie dlatego w przypadku zdiagnozowania schorzenia tak ważne jest wdrożenie odpowiedniej diety.
Konieczne jest nie tylko staranne przestrzeganie ogólnych zaleceń dietetycznych, ale też niezwykle uważne pilnowanie niskiego indeksu glikemicznego spożywanych produktów oraz wprowadzenie określnych zmian w stylu życia. Zauważmy bowiem, że czynniki te (zespół policystycznych jajników oraz otyłość) nawet z osobna rzutują wydatnie na obniżenie płodności. Kiedy połączą siły, walka z nimi może się okazać naprawdę żmudna.

Dieta w PCOS

Niestety, w przypadku PCOS odchudzanie to nie lada wyzwanie. Dlatego osoby, u których zespół zostanie zdiagnozowany jeszcze przed przybraniem na wadze, powinny zrobić wszystko, by utrzymać ją na bezpiecznym poziomie – zadbać o zdrowy, aktywny tryb życia, unikać używek, zwracać uwagę na regularne i zdrowe posiłki. Tym bardziej, że dieta w przypadku PCOS ma znaczenie wielotorowe: ma na celu nie tylko redukcję tkanki tłuszczowej wspierającej wydzielanie estrogenu i zwiększającej stan zapalny, ale też redukcję poziomu testosteronu oraz poprawę wrażliwości insulinowej. Badania pokazują, że już nawet utrata 5 – 10% wagi (w przypadku otyłości oraz nadwagi) może znacznie poprawić funkcje jajników. Trudno wskazać jedną dietę, która sprawdziłaby się u każdej kobiety zmagającej się z PCOS – jak już zostało wspomniane, zarówno objawy jak i nasilenie choroby mogą być różne. Dieta musi być każdorazowo dopasowana do organizmu i potrzeb danej osoby. To właśnie dlatego kobieta zmagająca się z PCOS powinna skorzystać z pomocy dietetyka, który pomoże ustalić jej zalecenia tak, by dostosowanie się do nich nie było dla niej wielkim wyrzeczeniem.

Wskazuje się, że punktem wyjścia jest w tym przypadku dieta zgodna z zasadami prezentowanymi przez piramidę zdrowia, przy utrzymaniu dolnej granicy energetycznego udziału węglowodanów (45-50%), a więc także zwiększenia poziomu dobrej jakości białka. Szczególnie restrykcyjne diety zalecają kobietom całkowitą rezygnację z glutenu (z uwagi na jego prozapalne działanie), odstawienie nabiału i mięs pochodzących z masowej produkcji oraz ograniczenie roślin strączkowych, zawierających w sobie hormony (mogą one dodatkowo zaburzyć pracę i tak już rozregulowanego organizmu). Warto jednak zwrócić uwagę na to, że niewystarczająca ilość węglowodanów zaburza z kolei funkcjonowanie tarczycy, co także może się przyczyniać do problemów z płodnością! Niedoczynność tego narządu również wpływa negatywnie na pracę jajników. Dlatego też warto spojrzeć na badania, które mówią, że do spadku wagi i przywrócenia płodności doprowadzić może zarówno dieta wysokobiałkowa, jak i wysokowęglowodanowa – w obydwu przypadkach kluczem jest ograniczenie kaloryczności posiłków (potrzebujemy nieco mniej kalorii, z uwagi na obniżony metabolizm oraz często towarzyszącą chorobie, wspomnianą już insulinooporność).

Ogólne zalecenia

W przypadku PCOS należy zwrócić jeszcze większą uwagę na spożywanie regularnych, częstych, a jednocześnie mało obfitych posiłków (5-6 małych posiłków, w odstępach co 2,5-3h). Wskazuje się bowiem na to, że choroba generuje problemy z zarządzaniem hormonami, odpowiadającymi za odczuwanie wrażenia głodu i sytości (mimo zjedzenia posiłku nadal odczuwamy głód). To właśnie dlatego zaleca się, by nie przygotowywać większej ilości jedzenia niż ta, którą powinniśmy przyjąć. Jak jednak łatwo zauważyć, zalecenie to warto wprowadzić do swoich przyzwyczajeń nawet, jeśli nie zmagamy się z żadną chorobą….

Podobnie jak następne – mówiące, by dostarczać organizmowi duże ilości wody. Wykazuje ona działanie przeciwzapalne, rozpuszcza toksyny oraz produkty przemiany materii, a następnie pomaga im opuścić organizm wraz z jego wydzielinami. Jej odpowiednia ilość jest warunkiem utraty wagi bez względu na stan zdrowia. Korzystnym zwyczajem jest również picie szklanki wody przed posiłkiem, co wydatnie zmniejsza wrażenie głodu.

Co powinno być podstawą diety osoby cierpiącej na PCOS?

  • produkty możliwie jak najmniej przetworzone, o jak najniższym indeksie glikemicznym, małej zawartości cukrów prostych i tłuszczów nasyconych – pełnoziarniste zboża, pieczywo żytnie razowe, brązowy ryż, kasza gryczana, nasiona strączkowe, ryby, chude mięso, orzechy, migdały, pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, soczewica, ciecierzyca;
  • unikanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym, m.in. pieczywa i makaronów z mąki pszennej, białego ryżu, kaszy manny, gotowanych ziemniaków, marchwi, buraków, płatków kukurydzianych, miodu, słodzonych dżemów, słodyczy, biszkoptów, słodkich napojów, piwa;
  • unikanie obróbki żywności, dodawania ulepszaczy, konserwowania, oczyszczania – powoduje to wzrost IG;
  • gotowanie na parze, grillowanie lub pieczenie potraw w folii;
  • białka – najlepiej dodawane do każdego posiłku (ryby i rośliny strączkowe, chude nieprzetworzone mięso, sery o małej zawartości tłuszczu);
  • owoce – truskawki, maliny, grejpfruty, jabłka, wiśnie, brzoskwinie, śliwki;
  • warzywa – brokuły, sałata, seler, kapusta, ogórek, pietruszka, rzepa, szpinak, rzodkiew oraz kiszonki;
  • nasiona strączkowe – fasola czerwona, soczewica, ciecierzyca;
  • oleje roślinne (awokado, oliwki, orzechy, nasiona, olej lniany, konopny, olej z orzechów macademia i orzechów włoskich, oliwa z oliwek).


Specjaliści zwracają uwagę, że nie należy również przesadzać w drugą stronę – także zbyt intensywne chudnięcie nie jest wskazane. Zaleca się, by spadek wagi nie przekraczał 5-10% wagi wyjściowej w przeciągu 3-6 miesięcy.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: Problemy z płodnością

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki