Dieta płodności – proste pomysły na śniadania, obiady i kolacje

dodany: autor: Agnieszka Leśniak Komentarze 0
dieta płodności

Czy dieta może poprawić płodność? I tak, i nie. Z jednej strony sama nie zdziała cudów, nie pomoże w poważnych problemach. Z drugiej – zdrowy organizm to bardziej płodny organizm, a to, co jemy ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego ciała. W okresie starań o dziecko można pokusić się więc o szczególne zadbanie o to, co ląduje na  naszym talerzu.

Zasady diety poprawiającej płodność

Czy dieta płodności różni się od standardowych zaleceń dotyczących odżywiania? Ogólnie – nie, natomiast kładzie nacisk na konkretne składniki mogące wspierać płodność. Oto jej wytyczne w skrócie:

  • dobre węglowodany – razowe pieczywo, produkty pełnoziarniste, kasze
  • warzywa – tu rolę gra różnorodność, choć na pewno warto włączyć do diety buraki, rośliny strączkowe, szpinak, brokuły
  • dobre źródła białka – sery twarogowe, kefir, maślanka, rośliny strączkowe, komosa ryżowa, amarantus, chude mięso
  • tłuszcze – roślinne
  • ryby morskie – to tłuszcze, białko, żelazo
  • jajka – zawierają witaminę E i cynk

Niżej przedstawiamy bardzo proste i szybkie pomysły na zdrowe dania sprzyjające płodności!

jaglanka

Pomysły na zdrowe śniadania

Jaglanka z owocami

Składniki: kasza jaglana, mleko roślinne, jabłka, gruszki, cynamon, kardamon, syrop daktylowy lub cukier kokosowy, pestki dyni

Kaszę jaglaną należy dokładnie przepłukać pod bieżącą wodą, chwilę prażyć na dnie rondelka, ugotować w mleku roślinnym (lub wodzie), zostawić na chwilę by napęczniała, ewentualnie dodać coś do dosłodzenia, zblendować lub zostawić na sypko – w zależności od preferencji. Na patelni podsmażyć pokrojone w kostkę jabłka i gruszki, doprawić cynamonem, kardamonem, dołożyć do jaglanki, posypać pestkami dyni.

Omlet z warzywami

Składniki: 2-3 jajka, łyżka mąki pełnoziarnistej, woda gazowana, szpinak, awokado, cebula, inne preferowane warzywa, sól, pieprz

Na patelni podsmażyć cebulkę, dodać szpinak, odstawić. Ubić jajka z mąką i dwoma łyżkami wody gazowanej, usmażyć z obydwu stron. Przełożyć na talerz, do środka dodać szpinak z cebulką, pokrojone w plasterki awokado oraz inne preferowane warzywa sezonowe.

Zdrowe kanapki

Składniki: dobry jakościowo chleb żytni razowy, dodatki

Kanapka 1. – chleb, pieczony burak (kiszony w plastrach, pieczony), ser kozi, prażone pestki słonecznika, oliwa z oliwek (kilka kropel!)

Kanapka 2. – chleb, awokado, jajko ugotowane na twardo, czarnuszka

Kanapka 3. – chleb, rukola, serek kremowy dobrej jakości lub domowy twarożek, łosoś wędzony (koniecznie dobrej jakości bio!), jajka na twardo, prażone pestki słonecznika

Sycące obiady

Gulasz warzywny

Składniki: bulion warzywny, batat, czerwona soczewica, pomidory w zalewie, fasola czerwona, ciecierzyca, cebula, czosnek, koncentrat pomidorowy, przyprawy: kumin, kolendra, papryka mielona, sól, pieprz

Pokrojonego w kostkę batata, cebulę oraz czosnek podsmażać chwilę, dodać bulion, ugotowaną soczewicę, fasolę, ciecierzycę, a następnie pomidory, koncentrat. Gotować aż wszystko zmięknie. Doprawić do smaku.

Pieczony łosoś lub dorsz z batatami

Składniki: dorsz lub łosoś (ze sprawdzonego źródła!) – filety, oliwa, czosnek, koperek, cytryna, sól, pieprz, bataty, miks sałat, warzywa, ewentualnie gotowane brokuły

Rybę natrzeć oliwą zmieszaną z posiekanym koperkiem i czosnkiem, posolić i popieprzyć. Zawinąć w folię, upiec w piekarniku. Bataty pokroić w łódeczki, wymieszać z oliwą, solą, pieprzem, rozmarynem – wyłożyć na blachę, piec około 25 minut. Rybę z pieczonymi batatami podawać z sałatą z warzywami lub wybraną, ulubioną surówką lub gotowanymi brokułami. Rybę można zastąpić też filetem z piersi kurczaka.

Razowy makaron z pesto brokułowo-słonecznikowym

Składniki: makaron razowy, pół szklanki słonecznika łuskanego (namoczonego uprzednio kilka godzin), oliwa, jeden brokuł, czosnek, pietruszka, sól, pieprz, cytryna

Brokuły blanszujemy lub bardzo krótko gotujemy, miksujemy go ze słonecznikiem, oliwą i pozostałymi przyprawami. Mieszamy z makaronem. Kilka różyczek brokułów można zostawić do podania na pesto. Ewentualnie dodać pokrojone suszone pomidory.

łosoś

Pyszne kolacje

Zupa-krem z brokułów

Składniki: bulion, brokuł, ugotowana ciecierzyca, cebula, czosnek, włoszczyzna (marchew, seler, por, pietruszka), natka pietruszki, serek kremowy, sól, pieprz

Podsmażyć cebulę z czosnkiem, dodać resztę pokrojonych warzyw i ciecierzycę, zalać bulionem. Gotować aż zmiękną. Zblendować, doprawić. Podawać posypane pietruszką.

Sałatka z komosą  ryżową i awokado

Składniki: komosa ryżowa, passata pomidorowa, awokado, rukola, feta, cebula, pomidory, sos vinegret (łyżka soku z cytryny, 3 łyżki oliwy, łyżeczka musztardy, łyżeczka miodu, sól, pieprz)

Komosę gotujemy w passacie pomidorowej, ostudzamy. Na talerz wykładamy rukolę, komosę, pokrojone awokado, cebulę, pomidory oraz posypujemy fetą. Polewamy sosem.

Sałatka z burakami

Składniki: upieczony burak, rukola (lub roszponka, szpinak), feta lub inny ser (kozi, pleśniowy), sos vinegret (łyżka soku z cytryny, 3 łyżki oliwy, łyżeczka musztardy, łyżeczka miodu, sól, pieprz), prażone pestki słonecznika

Upieczonego i pokrojonego w kostkę lub plastry buraka położyć na rukoli, posypać serem i pestkami słonecznika, polać sosem.

Życzymy smacznych starań!

awokado

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki