5 rzeczy, których powinniście unikać starając się o dziecko

dodany: autor: Agata Cygan-Kukla Komentarze 0
dziecko1

Staracie się o dziecko? Sprawdźcie koniecznie, czy ograniczyliście już tych pięć szkodliwych czynników!

1. Szkodliwe nawyki żywieniowe

Znowu o tej diecie? No cóż, ważne rzeczy będziemy powtarzać do znudzenia. Dieta ma niesamowity (i wciąż niedoceniany) wpływ na nasze zdrowie. A co za tym idzie – naszą płodność. Czy wiecie, że spora część kobiet, które przez dłuższy czas bezskutecznie starają się o dziecko, słyszy w gabinecie lekarza: proszę zmodyfikować swoją dietę? W domyśle oczywiście – swoją i partnera. Efektem nieodpowiedniej diety są niedobory witamin i minerałów, nieprawidłowe BMI, osłabienie organizmu czy wreszcie zaburzenia hormonalne.

Przyjrzenie się bliżej swojej diecie zaleca się więc nie tylko parom, których próby kończą się niepowodzeniem, ale też tym, które do starań dopiero się przymierzają. O tym, co włączyć do swojego menu, starając się o dziecko, a które składniki ograniczyć lub wykluczyć ze swojego jadłospisu, pisaliśmy dla was tutaj .

2. Używki

To już nawet lampki wina nie można..? Przecież starania też powinny być przyjemne… Nie popadajmy w skrajności. Lampka wina nie zaszkodzi, ale może niecodziennie i nie razy dwa. Bo mimo, że nie istnieją jednoznaczne badania mówiące, że alkohol wpływa na płodność negatywnie, to nie ma wątpliwości, że zbyt częste sięganie po „procenty” prowadzi do osłabienia wydolności seksualnej. Wzrost stężenia alkoholu we krwi w przypadku panów może powodować zaburzenia wzwodu, opóźnienie wytrysku oraz ogólne osłabienie orgazmu, które zapłodnieniu bynajmniej nie sprzyja. U kobiet zbyt częste spożywanie alkoholu może powodować zaburzenia cyklu miesiączkowego czy zmniejszenie produkcji śluzu pochwowego, a roli tego ostatniego nikomu chyba tłumaczyć nie trzeba.

O ile alkohol trzeba ograniczyć, papierosy – bezwzględnie odstawić. A najlepiej zupełnie unikać towarzystwa palących osób. Tak – już na etapie starań! Chodzi zarówno o przyszłe mamusie, jak i przyszłych ojców. Palenie tytoniu (tak czynne jak i bierne!) może znacząco upośledzić funkcje plemników. Wprowadzając zmiany w ich DNA może skutkować pojawieniem się u dziecka różnego rodzaju wad wrodzonych. Warto też przyjrzeć się liczbie wypijanych dziennie kaw. Jedna czy dwie nie powinny zaszkodzić, ale może już ta kolejna nie jest nam potrzebna…?

zdrowa żywność

3. Szkodliwe czynniki środowiskowe

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że znaczący wpływ na naszą płodność ma także otoczenie, w jakim przebywamy – zanieczyszczone ulice, zadymione smogiem miasta. Oczywiście trudno wymagać od partnerów, by na czas starań przeprowadzili się w góry czy nad morze, ale w tym okresie warto nieco poważniej potraktować wspomniane zagrożenia. Jeśli to możliwe – unikać częstego korzystania z mocno zanieczyszczonych tras, a w czasie, kiedy smog w powietrzu przekracza wszelkie normy – pozostać w domu lub przekonać się do ochronnej maski.

Z większą ostrożnością warto też podchodzić do kupowanych produktów chemicznych – kosmetyków, środków czystości. Ftalany i parabeny – konserwanty, które znajdziemy w wielu kosmetykach, opakowaniach, tworzywach sztucznych czy niektórych tkaninach mogą być naprawdę niebezpieczne dla naszej płodności. Warto się upewnić, czy przedmioty, którymi się otaczamy – i które często mają bezpośredni kontakt z naszym organizmem – nie zawierają tego rodzaju związków. Więcej na temat wspomnianych substancji przeczytacie tutaj .

4. Stres

Nie jesteśmy idealistami – wiemy, że stresu uniknąć się nie da. Ale ograniczyć można i warto. Bo wpływ tego czynnika na płodność został potwierdzony badaniami – to już nie tylko hipotezy. Narażenie organizmu na nieustanny stres może być przyczyną poważnej destabilizacji równowagi hormonalnej. Nadmierny poziom stresu podnosi poziom prolaktyny, czyli hormonu, którego zbyt duże stężenie może powodować – nawet bezpłodność. Nerwowy tryb życia, nadmiar obowiązków, ciągła presja czasu i jego notoryczny brak na aktywny wypoczynek mogą wpływać też negatywnie na produkcję plemników.

Stres to bardzo podstępny wróg – nie dość, że trudno z nim walczyć, to czasami trudno dostrzec jego obecność w swoim codziennym życiu. Wcale się nie stresuję pracą – jesteś pewna/y? Bo ten codzienny – systematyczny, stały, trudno zauważalny stres działa najsilniej. W okresie starań o dziecko warto więc unikać sytuacji stresogennych, zmniejszyć nieco tempo życia, zrezygnować z dodatkowych obowiązków. Po prostu zwolnić, a w wielu kwestiach – mówiąc potocznie – zwyczajnie odpuścić. Bo czy naprawdę potrzebujesz teraz tego dodatkowego zlecenia? I czy znajomy naprawdę się obrazi, jeśli tym razem nie zgodzisz się go zastąpić? (swoją drogą – tego rodzaju znajomych również warto unikać, starając się o dziecko…).

dziecko3

5. Przemęczenie

Nikt nie mówi, że starając się o dziecko, musisz przesypiać 10 godzin dziennie, ale do 8-iu – warto byłoby dobić. Przynajmniej co kilka dni. Badania pokazują, że mężczyźni, którzy sypiają mniej niż 6 godzin w ciągu doby mają zdecydowanie mniejsze szanse na zostanie ojcami. Naukowcy nie mają wątpliwości, że dla męskiej płodności optymalna długość snu to znane wszystkim – 8 godzin. Niedobór snu wpływa także negatywnie na organizm kobiecy – powoduje rozregulowanie gospodarki hormonalnej i ogólne osłabienie organizmu. Niewyspani jesteśmy również bardziej podatni na opisany wyżej stres, a tego już może nie warto sobie dokładać.

Co ważne, liczy się nie tylko ilość godzin, które przesypiamy, ale też jakość snu. Sypialnia powinna być wywietrzona, a w pomieszczeniu nie powinno być ani zbyt gorąco ani zbyt zimno. Przed zaśnięciem należy wyeliminować wszelkie źródła światła – zwłaszcza te, generowane przez urządzenia elektroniczne, a ostatni posiłek warto zjeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Lepiej też zasnąć z książką niż z pilotem w ręku i dobrze, by łóżko kojarzyło się wyłącznie ze spaniem. No, prawie wyłącznie… Owocnych starań!

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki