10 sposobów na poprawę endometrium

dodany: autor: Agnieszka Leśniak Komentarze 0
endomterium główne

Endometrium to błona śluzowa macicy – coś, o czym, poza okresem planowania dzieci, prawie się nie myśli. Tymczasem jest to element bardzo ważny, którego zaburzenia mogą powodować niepłodność. Czy endometrium da się… poprawić? A jeśli tak – w jaki sposób?

Zmienne endometrium

Endometrium , błona śluzowa macicy, ma zmienną grubość. W okresie dojrzewania i przed nim jest cieniutkie (w granicach 0,3-0,5 mm), by u dorosłych kobiet zamknąć się w granicach od około 7 do 15 mm.

W pierwszej fazie cyklu jest cieńsze (7-9 mm), natomiast grubsze w drugiej. Kiedy nie dojdzie do zapłodnienia, złuszcza się w trakcie krwawienia miesiączkowego. Po menopauzie jego grubość powinna wynosić maksymalnie 5 mm (a jeśli kobieta stosuje hormonalną terapię zastępczą – 8 mm).

Zaburzenia błony śluzowej macicy

Endometrium mogą dotykać różnego rodzaju zaburzenia. Najpoważniejszym jest rak endometrium, który dotyka starsze kobiety po menopauzie. Z kolei „najpopularniejszym”, o którym napisano i powiedziano już bardzo wiele – endometrioza.

Może ona prowadzić do niepłodności, a polega w ogromnym skrócie na tym, że komórki endometrium znajdują się poza jamą macicy. Pozostałe zaburzenia to m.in. przerost endometrium (kiedy jest zbyt grube), polipy, atrofia endometrium (sytuacja gdy jest zbyt cienkie, co może powodować niepłodność).

Grubość endometrium zależy głównie od poziomu hormonów (estrogenów i progesteronów), ale może ono zostać także uszkodzone mechanicznie (choćby łyżeczkowaniem). Zbyt cienkie endometrium to duża przeszkoda w staraniach o dziecko. Taka sytuacja sprawia, że bardzo utrudniona jest implantacja zarodka.

endometrium

Jak poprawić grubość endometrium?

Najskuteczniej – oczywiście lekami. Zbyt cienkie endometrium leczy się hormonami zawierającymi estrogeny, a jeśli to nie przynosi efektów zmienia się na gonadotropiny. Istnieje jednak szereg „domowych” patentów mających mieć wpływ na poprawę endometrium. Jakie to sposoby?

  • Zdrowe tłuszcze i białka – do wzrostu endometrium konieczne są lipidy i białka. Jadłospis „na poprawę endometrium” powinien więc zawierać zdrowe tłuszcze i odpowiednie białka. Dobre tłuszcze to m.in. awokado czy oliwa z oliwek (na zimno!) i inne oleje roślinne, orzechy (np. brazylijskie, migdały) ryby, jajka (głównie żółtka). Koniecznie warto zwracać dużą uwagę na produkty z kwasami omega (czasem zaleca się także suplementację nimi)! Białka to z kolei np. drób.
  • Warzywa i owoce – warto włączyć ich więcej do swojej diety. Szczególnie korzystne będą buraki, szpinak, rukola, owoce jagodowe.
  • Wyrzucenie z menu śmieciowego, przetworzonego jedzenia, słodyczy, ograniczenie używek, rzucenie palenia – to coś, co pozytywnie wpłynie na cały organizm, a w tym – na płodność.
  • Pestki dyni i słonecznika – są bogate w cynk (ważny dla prawidłowej budowy endometrium) oraz witaminę E.
  • Witamina C – wpływa dodatnio na endometrium. Można ją suplementować.
  • Witamina D - pozytywnie wpływa na gospodarkę hormonalną.
  • Witamina B12 (i ogólniej witaminy z grupy B) – ma wpływ na pogrubianie endometrium.
  • Witamina E – zwana „witaminą płodności” – w przypadku niedoboru istnieje większe zagrożenie zaburzeniami owulacji. Wpływa także na endometrium.
  • Wino - choć to może być szokujące, wino czasem jest zalecane jako coś mającego pozytywny wpływ na wzrost endometrium. Chodzi o lepsze ukrwienie i, co za tym idzie, lepsze odżywienie endometrium.
  • Herbata z liści malin - zawiera flawonoidy, które mogą usprawniać proces przepływu krwi do macicy

Zdrowa dieta i zdrowszy tryb życia nigdy nie zaszkodzą, jednak jeśli chodzi o suplementację witaminami czy kwasami omega, zawsze warto skonsultować się najpierw z lekarzem, który po pierwsze – doradzi odpowiednie składniki, a po drugie – ich dawkę.

Twoja ocena: 12345
Loading...Loading...

Pozostałe artykuły w kategorii: ABC płodności

zobacz wszystkie artykuły w tej kategorii

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu. Bądź pierwszy!

Serwis Staraniowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pomóż nam rozwinąć portal Wyraź opinię, zasugeruj poprawki